Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»A fons»Ser diferent, triomfar a Europa
    A fons

    Ser diferent, triomfar a Europa

    Andreu GomilaPer Andreu Gomila10 de juliol de 2024Actualitzat:11 de juliol de 2024No hi ha comentaris6 Minuts de lectura
    La Veronal al Festival d’Avinyó (2021) © Christophe Raynaudde Lage
    La Veronal al Festival d’Avinyó (2021) © Christophe Raynaudde Lage

    Fem una radiografia del potencial per a l’exportació que presenten les nostres arts escèniques.

    Corria l’abril de 2012, Catalunya estava immersa en una crisi descomunal, amb l’atur pels núvols, i el conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat, Francesc Xavier Mena, en seu parlamentària, quan li van demanar què havien de fer els joves davant d’aquest panorama, els va recomanar que agafessin un avió cap a Londres i anessin a servir cafès. La crisi afectava tothom i el món del teatre no n’era aliè. Els joves d’aleshores, els que volien fer coses diferents, ho van tenir clar: hem de fotre el camp.

    L’objectiu pot ser diàfan: marxar. Però la pregunta sempre és la mateixa: com? El 2012 eren pocs els que s’havien llaurat un camí a Europa. Les companyies històriques dels vuitanta, com La Fura dels Baus i Comediants, s’havien passat a l’òpera en el tombant de segle i estaven causant furor. Calixto Bieito, que havia meravellat a finals de segle XX tot un director del Festival d’Edimburg com Brian McMaster amb la seva La verbena de la Paloma, que va veure al Lliure, estava aixecant el vol. Àlex Rigola havia pogut girar per tres continents amb la companyia del Lliure i, lluny de la institució, es posava al capdavant de la Biennal de Teatre de Venècia. A Cesc Gelabert, artista resident al Hebbel berlinès als vuitanta, tampoc no li anaven malament les coses. Ja hi havia molts catalans que travessaven els Pirineus i trobaven la glòria.

    Al cap i a la fi, tanmateix, estàvem parlant de mitja dotzena d’artistes. Res comparat amb el que passa ara, on encara hi són els d’abans, i tenim una gernació de creadors i creadores de trenta i quaranta anys que reben l’atenció del gran públic europeu, sovint molt més gran que la que gaudeixen a casa. Un exemple: El Conde de Torrefiel. La companyia de Tanya Beyeler i Pablo Gisbert es passeja pels grans festivals del continent i a les temporades dels grans teatres, i mai no han aconseguit fer temporada al Lliure. És a dir, que no els hem pogut veure més de dos o tres dies encaixonats, a més, dins algun festival de noves tendències.

    La Veronal al Festival d’Avinyó (2021) © Christophe Raynaudde Lage
    La Veronal al Festival d’Avinyó (2021) © Christophe Raynaudde Lage

    Avui tothom parla del gran èxit de La Veronal. Van dur Sonoma al Palau dels Papes d’Avinyó el 2021 i Marcos Morau acaba d’estrenar-se com a coreògraf resident a l’Staatsballet de Berlín aquesta primavera. La Veronal volta món i Morau, en solitari, és un dels artistes més cobejats. En breu estrenarà amb la millor companyia de dansa europea, la neerlandesa NDT1. Alhora, Marina Mascarell mana al Danish Dance Theatre i Aina Alegre, al CCN2 – Centre chorégraphique national de Grenoble. I Mal Pelo s’ha convertit en un nom obligat de qualsevol casa de la dansa europea, gràcies, sobretot, a les seves repetides estades al Théâtre de la Ville de París, la programadora de dansa del qual, Claire Verlet, n’és una fan irredempta.

    Azkona&Toloza i Agrupación Señor Serrano no es queden enrere. I l’últim a afegir-se a l’onada és Ça Marche, la companyia de Nico Jongen i Laura Viñals, que el 2023 va sorprendre tot un Kunstenfestivaldesarts de Brussel·les amb Los figurantes. I si parlem de circ, de Joan Català i Animal Religion a Los Galindos i Escarlata Circus, el furor català encara arriba més lluny.

    This Is Not an act of love and resistance, d'Aina Alegre © Phile Deprez
    This Is Not an act of love and resistance, d’Aina Alegre © Phile Deprez

    Terrenys estètics

    Per què? Com és que ara tornem a formar part d’Europa? Fa uns anys, li vaig preguntar a Verlet si creia que hi havia alguna característica de l’escena catalana que l’atragués especialment. La resposta és molt bona: “Us decebré, però, francament, evito pensar en aquests termes. Per a mi, el que busco en l’art és una veu singular, trets únics, i m’és igual que vingui de Barcelona, Tòquio, Lima o Perpinyà. És clar que hi ha fílies, però en el meu cas es troben en el terreny estètic (el dels grans moviments artístics) i no sobre un criteri geogràfic”. Bingo.

    Si hi ha una cosa que atrau els programadors de nord enllà no és sinó la singularitat. El geni, vaja. Perquè, quan es tracta de fer Txékhov, Shakespeare o el que vulgueu, quan es tracta de fer el teatre-de-sempre, al Regne Unit o a Alemanya ja ho fan prou bé, no necessiten que ningú de fora els doni cap lliçó, encara que Bieito s’hagi fet un fart de muntar obres del Bard en territori propi, de Macbeth a Forests.

    Udul, de Los Galindos © Udul
    Udul, de Los Galindos © Udul

    Fer vibrar Europa

    Fa cinc anys, a Brussel·les, vaig poder assistir a una trobada de Milo Rau, aleshores director de l’NT Gent belga, amb programadors europeus, als quals els presentava la seva temporada. Es va vantar de tenir El Conde de Torrefiel. I els va definir com “la companyia més vibrant” del moment. De la nostra banda, mai no he sentit a parlar ningú d’ells en aquests termes. Però a fora són innovadors, trencadors, enginyosos, bons. Aquí també, però les grans institucions, a excepció dels festivals, no ho veuen de la mateixa manera.

    La diferència, doncs, és la clau de volta. No va de ser marcians, sinó d’aportar alguna cosa. Quan un equip de programadors d’un teatre francès o belga o suec convida un artista estranger no busca complir l’expedient, posar una creu en una casella. Pretén fer una aportació al seu teixit local. Exhibir alguna cosa que sigui nova, “vibrant”. I a casa nostra hi ha un bon grapat d’artistes i companyies que s’ajusten a aquest adjectiu. Verlet em comentava que a Barcelona hi havia un molt bon teixit contemporani, des d’una residència de primera línia com El Graner fins a festivals com el
    Grec i Dansa Metropolitana, i un teatre com el Mercat de les Flors. “Això sí, sí que marca la diferència”, afegia. I demanava a les institucions públiques que donin “més mitjans als artistes i a tota la cadena d’estructures, ja que es tracta de diners ben usats (molt millor que les subvencions que es donen a la indústria automobilística, per exemple!) i que, al final, beneficien la imatge de la ciutat en general”.

    El problema el tenim a casa. S’inverteixen recursos en formació, a posar en marxa espectacles, però, un cop ja estan a punt, tenen un circuit molt petit on mostrar-se. Sortir, doncs, és l’única manera de fer viables els muntatges. Però no tothom té ganes de passar-se mitja vida amb la motxilla a l’esquena. Això, tanmateix, és un altre tema.

    Aquest reportatge forma part d’un Dossier sobre Internacionalització publicat al número 225 de la revista Entreacte.

    Azcona&Toloza Cesc Gelabert Comediants Dossier Internacionalització El Conde de Torrefiel Escarlata Circus Internacional La Fura dels Baus La Veronal Mal Pelo Marcos Morau Milo Rau
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorDiana Gómez contra la dictadura de la felicitat
    Següent Article 100 formes diferents de dir “t’estimo” dalt d’un escenari
    Andreu Gomila
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques

    Articles Relacionats

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    16 de maig de 2025

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Cinema valencià: estat de la qüestió

    9 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.