Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Història»El Grec-76 i la mobilització del sector teatral en temps de canvis
    Història

    El Grec-76 i la mobilització del sector teatral en temps de canvis

    Martí Alós LópezPer Martí Alós López26 de juny de 2024Actualitzat:26 de juny de 2024No hi ha comentaris7 Minuts de lectura
    Plou i fa sol, de Comediants al Teatre Grec, 1976 © Arxiu Comediants
    Plou i fa sol, de Comediants al Teatre Grec, 1976 © Arxiu Comediants

    Ens endinsem en els orígens ja mítics del festival escènic més important de Barcelona.

    Tornar a repensar els discursos i els mites del passat és sempre una tasca complicada, ja que no només es juga amb la dificultat de la recerca històrica, sinó que cal sumar-hi un element emocional. Ara, això no vol dir que hàgim de deixar-ho estar. Especialment en períodes històrics com la Transició, en què neixen les institucions i els sistemes polítics, socials i culturals que han arribat fins a nosaltres.

    En el cas del teatre, el Grec-76 i l’expe­riència viscuda amb les manifestacions de l’any 1975 a Barcelona i el naixement de l’Assemblea d’Actors i Directors són les experiències més recordades d’aquells anys, però que no han estat revisades des dels estudis històrics. Un buit que en els últims mesos hem buscat omplir amb una recerca, els resultats de la qual aniran sortint a la llum.

    L'autor Josep Maria-Rodriguez-Mendez ovacionat durant l'estrena de 'Bodas que fueron famosas del Pingajo y la Fandanga' en el Grec de 76 © Pau Barcelo / MAE-Institut del Teatre
    L’autor Josep Maria-Rodriguez-Mendez ovacionat durant l’estrena de ‘Bodas que fueron famosas del Pingajo y la Fandanga’ en el Grec de 76 © Pau Barcelo / MAE-Institut del Teatre

    Quan l’any 1975 esclaten les manifestacions per un conflicte amb el Sindicat Vertical a Madrid, el sector teatral català decideix sumar-s’hi. Cal recordar que ens trobem encara en plena dictadura, però la gran majoria de sales van tancar les portes. Les seves demandes, però, no van sortir del no-res. S’han escrit moltes línies sobre el teatre independent, i un element que de vegades s’obvia és que es va produir, en paral·lel a la renovació artística, una tasca de reflexió d’alguns dels seus representants sobre la crisi estructural que vivia el teatre, i hi van proposar solucions. Amb les manifestacions, aquestes reflexions individuals van passar a esdevenir col·lectives, i la sensació de canvi imminent era forta. Va caldre esperar a la mort del dictador per veure’n els canvis, i és que, amb la seva desaparició es va obrir un nou panorama. Es podia avançar cap a un nou país, calia lluitar per un sistema democràtic, i el sector teatral tenia clar que el canvi també li havia d’arribar.

    Cartell del Grec-96 © Pilar Aymerich
    Cartell del Grec-96 © Pilar Aymerich

    Va ser en aquest context que el 1976 va néixer l’Assemblea d’Actors i Directors (AAD), de la qual, amb els anys, va sorgir l’actual AADPC. Suposava la unió del sector en una estructura assem­bleària i horitzontal, que més enllà de les propostes sindicals d’Adrià Gual no tenia precedents a Catalunya. Un Teatre Metropolità de Barcelona (TMB), un Teatre de Catalunya i una Llei de teatre específica per a Catalunya es van situar com a les seves grans reclamacions. Per tal de demostrar la capacitat organitzadora dels homes i les dones de teatre, l’AAD va organitzar aquell 1976 la temporada d’estiu de la ciutat, el recordat Grec-76. Una aventura intensa i força improvisada que va dinamitzar el clima cultural de Barcelona, amb espectacles produïts per la mateixa AAD i una presència destacada de les principals veus de la Nova Cançó. Una experiència de la qual volem assenyalar un parell d’elements, ara que el Grec celebra la seva nova edició.

    Per un teatre al servei del poble

    Un element que no s’acostuma a destacar en parlar del Grec-76, i que caldria reivindicar, és que, tot i que el sector teatral va ser capaç d’organitzar-se i de treballar per si sol, es van teixir un seguit d’aliances que tenen un gran valor. Amb elles l’acció s’arrelava en els canvis que es vivien al carrer. Al manifest de l’AAD s’hi van adherir, entre d’altres, l’Ateneu Barcelonès o el grup feminista ANCHE, però ens sembla vital assenyalar l’adhesió de totes i cada una de les associacions de veïns de Barcelona, que, en el context de buit de legitimitat d’un ajuntament que encara no era democràtic, suposaven l’eina de mobilització més gran de la gent de la ciutat. De fet, en el projecte de TMB es reservava a aquestes associacions uns llocs al patronat que havia de gestionar el projecte. El lema «Per un teatre al servei del poble», més enllà de la idea de pensar el teatre com a servei públic, també comportava establir vincles entre aquest i els moviments populars i associatius de Barcelona.

    Cartell del Grec © MAE
    Cartell del Grec © MAE

    I és que en aquest sentit, els testimonis d’aquells dies, sigui en la memòria publicada per la mateixa AAD, sigui en les entrevistes que hem fet per tirar endavant la recerca que motiva aquest article, ens parlen d’un clima viscut als voltants del Grec on hi confluïen moviments de moltes característiques diferents, des d’associa­cions feministes fins a demandes veïnals, com l’obertura de llars d’infants o de moviments anarquistes i partits polítics d’esquerres, amb el PSUC com a moviment més actiu. Un clima d’efervescència política que identifica el moment de la Transició, especialment en aquells primers mesos. La sensació d’alliberament es combinava amb l’esperança d’un canvi inevitable. I des de l’AAD es volia situar el teatre com un dels caps d’aquesta lluita: per tal de tenir un sector teatral democràtic calia tenir un país democràtic. Les dues vies havien d’avançar agafades de la mà.

    El Grec-76 i el seu llegat

    Acostant-nos als cinquanta anys del Grec-76, el record del festival viu a cavall entre la visió idíl·lica d’uns dies fantàstics i la sensació d’oportunitat perduda per un sector que sembla que no ha estat capaç d’igualar les cotes d’unitat a les quals es va arribar. I és que el convuls final amb el qual es va concloure aquesta aventura, amb l’escissió d’una part de l’AAD i la creació de l’Assemblea de Treballadors de l’Espectacle (ADTE), n’ha embrutat el record. La idea d’una unitat que s’acaba per raons polítiques (concretament pel debat sobre l’adhesió, o no, a l’Assemblea de Catalunya, plantejada pel sector de l’AAD més afí al PSUC) no ens ha d’impedir veure que hi havia friccions prèvies. De fet, la decisió de celebrar aquesta temporada d’estiu no fou unànime, i l’AAD es dividia entre aquells qui apostaven per la demostració de força, que suposava feina immediata, i aquells que apostaven per no desgastar esforços i centrar-se a obrir el TMB a la tardor.

    Manifestació de l'Assemblea d'Actors i Directors de Barcelona lv per la Rambla, 1976 © MAE, Institut del Teatre
    Manifestació de l’Assemblea d’Actors i Directors de Barcelona lv per la Rambla, 1976 © MAE, Institut del Teatre

    Una divisió que no responia només a factors polítics, sinó que mostrava projectes diferents per afrontar el canvi, amb mirades a curt o a llarg termini. Amb tot, el que trobem és un sector que va ser capaç de sumar forces malgrat que hi havia projectes diversos i punts de partida desiguals. Una experiència que va servir d’aprenentatge a la gent que hi va participar i que va deixar marca en forma de fet inusual i fins a cert punt màgic, recordat posteriorment en articles, converses i exposicions, com la que preparem actualment amb el Museu de les Arts Escèniques. El Grec-76 se’ns presenta com una experiència intensa, que difícilment podem encabir en aquestes línies i que, per començar a copsar-ne els matisos, han calgut molts mesos de recerca. Però ens ofereix un panorama complex, dinàmic i apassionat, en què les esperances de canvi es barregen amb els projectes personals i els límits propis i imposats. Una aventura que va demostrar la potència que pot adquirir un sector teatral unit per tal d’assolir un objectiu comú i que, malgrat el seu desenllaç, cal recordar i valorar. Davant una crisi que perviu i ha pres noves formes, potser el Grec i els seus encerts i errors ens poden ajudar a repensar les noves alternatives.

    AADPC Festival Grec Festival Grec 1976
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorContractació en Règim d’Artistes del personal tècnic i auxiliar vinculat a una producció escènica
    Següent Article Sílvia Pérez Cruz: música, amics i abraçades per obrir el Festival Grec
    Martí Alós López
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Actor a la companyia La Salera i doctorand en història del teatre.

    Articles Relacionats

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025

    Leticia Martín Ruiz: “Si tingués un milió més de pressupost pel Grec seria molt més feliç”

    22 d'abril de 2025

    Noves direccions d’escena: cap a una nova ètica del lideratge

    10 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.