Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Guionistes al cim
    Opinió

    Guionistes al cim

    Carmen AbarcaPer Carmen Abarca1 d'abril de 2019No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Guionistes © Festival de Sitges

    Tribuna escrita per Carmen Abarca, presidenta del GAC (Guionistes Associats de Catalunya)

    Gràcies a l’èxit de la ficció televisiva i d’alguns programes mai s’havia parlat tant dels guionistes. Però, malgrat aquesta inesperada popularitat, els guionistes continuem sent considerats per bona part dels professionals del sector poc més que uns peons, absents quan arriba l’hora dels reconeixements (a mi una vegada no em van convidar a l’estrena de la meva pròpia pel·lícula perquè se’n van oblidar), però màxims responsables quan es tracta de donar les culpes dels fracassos: era un mal guió.

    A casa nostra tothom s’omple la boca parlant dels models de producció audiovisuals europeus, especialment de països petits que han sigut capaços de crear èxits que han triomfat arreu del món. Aquí voldríem fer com a Dinamarca (quin tros de Borgen que ens podria sortir!). Fantàstic. I com ho han fet? Són més llestos els danesos que nosaltres? La resposta és: sí.

    Valorar i respectar la feina dels guionistes no significa menystenir la feina (igual d’important) de direcció ni de producció

    Tot va començar fa uns anys, quan el màxim responsable de ficció de la televisió pública danesa va viatjar als Estats Units per estudiar com treballaven allà. A la tornada va reunir els professionals del sector (productors, directors i guionistes) i els va demanar una sola cosa: havien de treballar plegats, i –atenció!– els guionistes havien d’estar a dalt de tot. Tenien clar que la peça clau de tot l’engranatge era la seva visió com a creadors. Sembla que la fórmula els ha funcionat. Sense grans pressupostos i amb temps (els guionistes dediquen anys a gestar els projectes i els paguen per fer-ho) han sabut aprofitar la seva cultura i la seva realitat per crear històries universals. Vol dir tot això que si ho deixem tot en mans dels guionistes aconseguirem productes audiovisuals sòlids i exportables? Òbviament, no.

    La clau de l’èxit no es troba només en els guions. Valorar i respectar la feina dels guionistes no significa menystenir la feina (igual d’important) de direcció ni de producció. El problema és que a casa nostra no s’inverteix prou en guions. No apostem per la base i construïm la casa començant per la teulada. En molts casos els guionistes treballem en la precarietat més absoluta (segons l’última enquesta feta pel GAC, un de cada quatre guionistes cobra menys de mil euros mensuals) fins que els projectes aconsegueixen finançament, i després som apartats de tot el procés de producció. Ser guionista és una vocació, però també és un ofici, i hem de poder viure dignament de la nostra feina. Tothom hauria d’entendre que en un món global el sector audiovisual ha d’apostar per la creativitat si vol convertir- se en el referent cultural que hauria de ser.

     

     

    Publicitat
    GAC Guionistes
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorNoves plataformes, nous formats
    Següent Article Marc Solé, més que preparat
    Carmen Abarca

    Articles Relacionats

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025

    Un de cada quatre (per ser optimistes)

    22 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 1 de juliol de 2025

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    Del 16 al 18 de juliol, amb direcció de Marc Rosich i dins la programació…

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.