Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Mirall trencat
    Opinió

    Mirall trencat

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz14 de desembre de 2021Actualitzat:15 de desembre de 2021No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Fotograma de la pel·lícula 'Mediterráneo' amb Anna Castillo

    Editorial de l’Entreacte 215 que ja podeu adquirir als punts de venda habituals o mitjançant l‘iQuiosc. 

    Llistar. Ho veiem diàriament a la pantalla petita, als informatius, pràcticament en directe. Ràdios i diaris també se’n fan ressò cada jornada. Éssers humans que es veuen obligats a desplaçar-se i truquen a les portes de les zones més riques, moviments freqüents al llarg de la història que s’amplifiquen i s’agreugen en el present per la magnitud de la violència i la desigualtat enquistada entre fronteres. El 2019, l’artista turca Banu Cennetoglu va instal·lar a les parets del llarg passadís de l’estació de metro de passeig de Gràcia la vergonyosa The List (La llista), document on figuren 35.597 morts documentades en el seu intent d’accedir a Europa, un macabre memorial que augmenta, només en la Mediterrània, a cop de 3.000 persones cada any.

    Portada del número 215 de l’Entreacte amb Anna Castillo.

    D’esquena. En contrast amb el telenotícies, per la pantalla gran amb prou feina es projecta l’horror d’aquestes xifres. En les comptades ocasions que se’l retrata en el cinema, l’immigrant acostuma a jugar el rol de l’alteritat, nouvingut sense història, un drama desconnectat de les seves causes i de tota responsabilitat colonial, de tota culpa passada o present. El film de Salvador Calvo Adú (2020) n’és una excepció, ja que retrata el viatge migratori sencer des de Camerun. En paral·lel, la cinta tracta la relativitat dels drames de personatges europeus, amb Anna Castillo fent un dels papers principals. L’actriu –portada d’aquest número—torna a posar cara a diferents vessants del fenomen migratori en dues pel·lícules estrenades recentment. Amb ella reflexionem sobre la responsabilitat de l’artista, al voltant d’un cinema social plantejat des del privilegi de poder retratar una realitat que a grans trets desconeixem.

    En el seu monòleg adreçat als còmics, Hamlet proposa que el teatre sigui un mirall de la societat, de virtuts i vicis.

    Reflectir. En el nostre teatre tampoc abunda la preocupació entorn de la migració. Hi ha excepcions, com les d’Àlex Rigola, Marta Galán i Agrupación Señor Serrano, per citar alguns artistes consolidats que han creat muntatges sobre el tema. El 2017, la companyia Mos Maiorum va debutar amb una peça homònima en què a través de les tècniques actorals de reproducció de testimonis enregistrats (verbatim) es donava veu a persones acampades prop de Ceuta i Melilla. L’espectacle immersiu gairebé et transportava cara a cara amb la gent que esperava fer el salt a la tanca, un exercici inèdit que es confronta amb el tractament general del fenomen com una realitat exògena, aliena. En el seu monòleg adreçat als còmics, Hamlet proposa que el teatre sigui un mirall de la societat, de virtuts i vicis. Poc servei farà si no reflecteix també el que alguns no volen veure.

    Publicitat
    Anna Castillo Banu Cennetoglu Mos Maiorum
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMor el cantautor i gestor cultural Ramon Muntaner
    Següent Article Ivan Benet, actor i director
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025

    Un de cada quatre (per ser optimistes)

    22 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 1 de juliol de 2025

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    Del 16 al 18 de juliol, amb direcció de Marc Rosich i dins la programació…

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.