Els humans fan la vida interessant. Imagina’t que en un món tan meravellós com aquest han inventat l’avorriment...
Terry Prarchett
No. A Pinterest no hi ha lloc per a l’avorriment. De totes les xarxes socials, per a mi, és una de les millors. És fàcil de fer servir, la podeu tenir com una eina personal o de marca. És bonica. No té la connotació de la resta de xarxes, en què el tret distintiu és la competència, l’ego i aquesta lluita aferrissada per les vendes. És inspiradora. Hi trobes coses que no sabies ni que existien, no hi ha gaires trols… és gairebé perfecta. Una mica vaga, no, aquesta definició? A veure si això que us explicaré us resulta més aclaridor.
Què és Pinterest?
Recordeu quan retallàveu les fotos de les revistes, els articles i tot allò que us semblava interessant, atractiu o curiós? Ho classificàveu tot plegat dins d’una carpeta, oi? Amb els separadors corresponents: receptes, llar, mitja, teatre… Doncs Pinterest és exactament el mateix però millorat i en versió 2.0.
Com funciona?
Obriu un compte. Aprofiteu-ne els avantatges i feu-lo personal i, alhora, de marca (sense perdre els valors que defineixen la vostra marca). Com la resta de xarxes socials, l’objectiu també és crear una comunitat al vostre entorn. Penseu a enllaçar el compte de Pinterest al de Facebook o al de Twitter, on tingueu més seguidors, perquè serà més ràpid que us segueixin des d’allà. I recordeu posar el connector (plug-in) a la vostra pàgina web perquè als usuaris els sigui fàcil clavar-ne el contingut.
Clavar (to pin)?
Pinterest són imatges. Les imatges es claven, com si les clavéssiu al suro de la paret amb una xinxeta. Per això la icona és una xinxeta, i d’aquí en prové el nom. Podeu clavar imatges que trobeu navegant pels webs que us agradin i posar-les a les vostres carpetes, (recordeu citar les fonts originals). I també podeu clavar imatges pròpies des de la vostra pàgina web. Diuen els experts que és la xarxa social que funciona millor per derivar trànsit directe a la vostra pàgina. En aquest cas, interessa sobretot que siguin de bona qualitat. I si el tema fotografies se us resisteix, teniu dues opcions: a) Sempre hi ha un amic disposat a donar-vos un cop de mà. b) Al Cibernarium fan cursos gratuïts i són molt complets: http://w144.bcn.cat/cibernarium/cat/activitats/index-ws.do.
Un cop hàgiu clavat la fotografia, poseu-hi un títol atractiu, amb paraules clau (són les més buscades pels usuaris) i una definició de la fotografia que sigui interessant. Obriu una carpeta, poseu-hi un nom, i a continuar clavant. A partir d’aquí vindran els repins.
Cada cop que algú clavi una de les vostres fotos us estarà fent un favor, ja que s’aniran difonent sense que vosaltres hàgiu de fer res més.
Si voleu penjar petits tutorials, atractius, fàcils, amb imatge i que cridin l’atenció, feu servir http://piktochart.com/ on hi ha plantilles ja fetes, i on també es poden fer infografies. Una altra opció és: http://www.easel.ly/
Voleu crear expectativa d’una obra o d’una pel·lícula que teniu en marxa? Feu carpetes en què us hàgiu inspirat per als vestuaris, les localitzacions, els personatges… Els vostres seguidors podran estar al dia del procés creatiu, i així els en feu partícips. Simplement voleu penjar fotos amb frases del guió d’un pel·lícula o d’una obra que heu escrit? Ho podreu fer des d’aquest web: https://shareasimage.com/ o per mitjà de qualsevol que us permeti inserir text amb imatges.
Conceptes clau
Reclavar (to repin). Que no voleu clavar fotos vostres, ni navegar per cap web? Cap problema. Pinterest té tantes categories i imatges interessants que us hi podeu passar llargues estones “encantats”. Passeu-hi hores. El vostre cervell agrairà l’essència amorosa d’aquesta xarxa, que a més a més és un descans i un plaer per a tots els sentits.
I com que compartir és l’essència d’aquesta xarxa, podeu ser una font d’inspiració excel•lent per a la resta d’usuaris. Així que si claveu una imatge d’un altre feu dues accions: la primera és que feu un compliment a la persona de qui heu agafat la imatge, i la segona, que quan compartiu amb la vostra comunitat alguna cosa interessant, els feu més “fans” del vostre perfil.
Taulers (boards). Són les carpetes on deseu les imatges. Poden ser públiques o secretes. Recordeu sempre de posar-hi un nom que cridi l’atenció!
Cors (likes). Què seria de la nostra vida sense els cors? Sí. A Pinterest també n’hi ha. Un simple clic, i normalment els cors (o likes) us seran retornats. És un “m’agrada” i un “a mi també.”
Comentaris. Sempre són d’agrair. Sigueu agradables si deixeu un comentari en alguna foto. És de les poques xarxes socials on tot té un toc amable. I això la fa molt atractiva i diferent.
Seguir (follow). Funciona com en la resta de xarxes socials. Interessos comuns, perfils atractius… El que més us cridi l’atenció.
Eines per mesurar l’activitat a Pinterest. Podeu saber quines imatges vostres són les que més es reclaven des del mateix servidor de Pinterest. N’hi ha prou d’escriure a la barra del navegador: https://www.pinterest.com/source/ i la vostra adreça.
I és que, de vegades, Neverland no es troba girant la segona estrella a la dreta i volant fins a la matinada. De vegades, Neverland és a tocar d’un PIN.