Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»9 espectacles imprescindibles del Temporada Alta 2025
    Auca

    9 espectacles imprescindibles del Temporada Alta 2025

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz28 d'agost de 2025Actualitzat:29 d'agost de 2025No hi ha comentaris6 Minuts de lectura
    'Hamlet', de Thomas Ostermeier © Amo Declai
    'Hamlet', de Thomas Ostermeier © Amo Declai

    Si no sabeu què triar entre les 92 propostes del festival de Girona i Salt us donem un cop de mà Auca#164

    Publicitat

    Imprescindibles

    Aquest ja l’he vist, això vindrà al meu poble, només hi puc pujar un cop… Partim de la base que no es pot veure tot (ja ens agradaria), i que sempre en la vida s’ha de triar, cost d’oportunitat, diuen els economistes. Abans no comencen a volar les entrades, paga la pena repassar les fites de la 34a edició de Temporada Alta perquè no ens passi per alt cap imprescindible, espectacles d’aquells que venen de fora, que només podem gaudir un o dos dies i, clar, juguen amb el nostre FOMO teatral. Entre les novetats de la primera edició de Narcís Puig com a director, alguns clàssics contemporanis i noves visites dels sospitosos habituals. Som-hi.

    Narcís Puig, director de Temporada Alta, a la presentació © Aleix Freixas / Maria Garcia /ACN
    Narcís Puig, director de Temporada Alta, a la presentació © Aleix Freixas / Maria Garcia /ACN

    Matinar

    Obrim, per descomptat, amb el gran reclam del cartell, la papessa Angélica Liddell, qui torna a estrenar una creació produïda a Girona després de Vudú (3318) Blixen. L’autora i intèrpret tanca la trilogia sobre la mort amb Seppuku. El funeral de Mishima o el placer de morir, una peça en què la fascinació pel suïcidi ritual de Yukio Mishima esdevé argument sangonós. I el detall més insòlit: la funció comença a les 5.45 del matí i acaba amb la sortida del sol, literalment, com si la vida i la mort es donessin la mà en el mateix instant. Espectacle no apte per a dormilegues.

    'SEPPUKU. EL FUNERAL DE MISHIMA o el placer de morir' © Angélica Liddell
    ‘SEPPUKU. EL FUNERAL DE MISHIMA o el placer de morir’ © Angélica Liddell

    Ser o no ser un clàssic

    Thomas Ostermeier és una de les figures recurrents de Temporada Alta, però enguany no ens porta un espectacle qualsevol. Hi torna amb el mític Hamlet estrenat fa més de quinze anys i convertit en un referent incontestable del teatre europeu. Els qui el van veure recorden la descàrrega d’energia física i humor fosc amb què l’actor protagonista, Lars Eidinger, va sacsejar el text de Shakespeare. Una repesca llargament cobejada pel festival i un recordatori sobre espectacles que no envelleixen, al contrari, es fan més poderosos amb el temps.

    Hamlet, de Thomas Ostermeier © Temporada Alta
    Hamlet, de Thomas Ostermeier © Amo Declai


    Embolicar-se

    La belga Miet Warlop és ja un nom clau de l’actual escena europea, però encara no havia trepitjat Girona. El seu debut a Temporada Alta es titula Inhale Delirium Exhale, espectacle que desplega una onada d’imatges i estímuls hipnòtics. Cinc intèrprets manipulen més de 4.000 metres de seda que es converteixen en matèria viva, entrellaçada amb acció física i vídeo en directe. El resultat és un ritual escènic que oscil·la entre l’humor i l’abstracció, una experiència d’alta volada sensorial que arriba com a estrena a l’Estat.

    'Inhale Delirium Exhale', de Miet Warlop  © Temporada Alta
    ‘Inhale Delirium Exhale’, de Miet Warlop © Temporada Alta


    Riure musicat

    Com diu Narcís Puig, “Christoph Marthaler t’agrada o l’odies”. El mestre de l’absurd melancòlic, torna a Temporada Alta amb Le Sommet (estrena a l’Estat). Sis personatges es reuneixen en un espai incert suspès a la muntanya: potser un refugi, un búnquer o una sala de cimeres polítiques. Parlen idiomes diferents, es comuniquen malament i s’organitzen de forma maldestra, fins que les paradoxes, la música i les cançons fan circular una estranya tendresa. Una comèdia lúcida sobre la fragilitat de conviure sense llenguatge comú.

    'Le sommet'  © Temporada Alta
    ‘Le sommet’ © Temporada Alta

    Justícia poètica

    Teatre d’urgència que podria esdevenir una de les sorpreses de l’edició. The Hague és una al·legoria punyent, còmica i esgarrifosa sobre la guerra d’Ucraïna. La dramaturga Sasha Denisova imagina un futur judici per crims de guerra contra Putin i el seu cercle íntim, però el procés no té lloc en cap tribunal real sinó dins la ment d’una nena que es converteix en fiscal i testimoni. Amb direcció de Galin Stoev, l’espectacle barreja música i política, document i somni, amb una estètica que oscil·la entre Shakespeare i els Monty Python.

    'The Hague' © Temporada Alta
    ‘The Hague’ © Temporada Alta

    Yerma sense Lorca

    Després de deixar-nos bocabadats amb Altsasu, la directora basca María Goiricelaya torna amb una revisió lliure de Yerma. No hi trobarem els textos de Lorca, sinó la història d’una artista bilbaïna que reconstrueix la seva pròpia història vital i el desig de maternitat en un entorn urbà ple de contradiccions. Els personatges encarnen afectes i silencis que donen veu a les dones que avui afronten la impossibilitat biològica de tenir fills. Absència, pressió social i dolor reprimit travessen un muntatge colpidor que tanca gira a Girona.

    'Yerma', de La Dramatica Errante  © Temporada Alta
    ‘Yerma’, de La Dramatica Errante © Temporada Alta

    Conjunció

    Encara que l’obra també es podrà veure al Lliure, no es pot passar per alt la gran producció d’aquesta edició de Temporada Alta, l’oportunitat de posar a treballar un creador internacional amb un equip local, un veritable repartiment de luxe. L’uruguaià Gabriel Calderón, autor de la fita Història d’un senglar (o alguna cosa de Ricard) que va portar el català al Festival d’Avinyó, escriu i dirigeix ara Ai! La misèria ens farà feliços, amb Pere Arquillué, Daniela Brown, Joan Carreras i Laura Conejero. La peça imagina una distopia en què actors i humans han deixat de ser útils en una societat automatitzada, una sàtira ferotge sobre què queda de l’ésser humà quan les màquines poden fer-ho tot.

    Ai! La misèria ens farà feliços, de Gabriel Calderón © Marta Mas
    Ai! La misèria ens farà feliços, de Gabriel Calderón © Marta Mas

    Amèrica, por supuesto

    La connexió amb Llatinoamèrica tornarà a ser un tret definitori. En aquesta edició, noms ja imprescindibles com Marina Otero, també novetats com Conchi León i Jimena Márquez. En destaquem un nom, Romina Paula, referent de la creació argentina independent que torna per presentar Sombras, por supuesto, una peça amb ecos de Fassbinder i reflexions sobre la repressió policial que confirma l’atracció magnètica del seu teatre. Paula, a més, farà doblet, ja que dins el Flaix de tardor també es podrà veure El tiempo todo entero: Temporada Alta recupera per estima i insistència aquesta fita que va deixar empremta a Girona i ara es podrà veure per primer cop a Barcelona.

    'Sombras por supuesto', de Romina Paula  © Temporada Alta
    ‘Sombras por supuesto’, de Romina Paula © Temporada Alta

    Extensió a Barcelona

    Com acabem de dir, el doblet de Romina Paula enllaça amb una de les novetats d’enguany: el Flaix de tardor – BCN, una nova extensió del festival que llança la seva xarxa cap a Barcelona, una finestra internacional que porta a la capital set espectacles entre el 21 d’octubre i el 15 de novembre. La programació recupera Coup Fatal d’Alain Platel, una altra fita de Temporada Alta que va sacsejar el públic fa deu anys amb la seva barreja de música barroca i ritmes congolesos. També s’incorporen al cicle noms com Toni Servillo, François Gremaud, Gabriel Chamé Buendía, Forced Entertainment i la Dresden Frankfurt Dance Company. Un pas en el creixement del festival que, no obstant això, continua bategant des de Girona i Salt. Ah, no trigueu a decidir: entrades a la venda a partir del 4 de setembre.

    ‘Coup fatal’, d’Alain Platel © Zoé Aubry
    Publicitat
    Angélica Liddell Christoph Marthaler Festival Temporada Alta Gabiel Calderón Miet Warlop Narcís Puig Temporada Alta Thomas Ostermeier
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorTemporada Alta presenta un canvi tranquil sota la nova direcció de Narcís Puig
    Següent Article L’adaptació de ‘Permagel’, d’Eva Baltasar, plat fort de la nova temporada de l’Espai Texas
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 25 d'octubre de 2025

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Cau, de gira per Catalunya. Amb la companyia Parking Shakespeare, el José Pedro ha dirigit…

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.