Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»100 formes diferents de dir “t’estimo” dalt d’un escenari
    Auca

    100 formes diferents de dir “t’estimo” dalt d’un escenari

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz11 de juliol de 2024Actualitzat:11 de juliol de 2024No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'The Second Woman' © Alice Brazzit
    'The Second Woman' © Alice Brazzit

    La performance de 24 hores The Second Woman, protagonitzada per Maria Hervás, esdevé una de les experiències teatrals més intenses dels últims anys Auca#121

    Resistència

    No serà ni la primera ni l’última vegada que un espectacle posa a prova la capacitat de resistència del públic mitjançant una representació que dura tot un dia. Abans que esclatessin els seus escàndols d’assetjament, Jan Fabre va passejar el seu Mount Olympus per Sevilla i Madrid, obra cancel·lada preventivament al Lliure de Juan Carlos Martel. Als noranta, La Servante d’Olivier Py també va trencar rècords al Festival d’Avinyó. Després del seu pas per Londres amb l’actriu Ruth Wilson, les directores Anna Breckon i Nat Randall han portat a Barcelona The Second Woman, una producció del Grec i Bitò propiciada per l’actriu protagonista, María Hervás. 24 hores donen per a molt, gairebé per un assaig complet sobre l’espectacle, però, tranquil tothom, que tractarem de ser breus.

    'The Second Woman' © Alice Brazzit
    ‘The Second Woman’ © Alice Brazzit

    Essències

    El teatre és presència, temps i repetició. Estirant aquests paràmetres bàsics fins al límit s’arriba a una mena de ritual que connecta directament amb les dilatades festes dionisíaques que són a l’origen de tot. Ubicant-ho en el present i sense rastre religiós, la cerimònia es vesteix amb altres elements que connecten la catarsi amb el pensament. Interioritzem idees a força de repetir-les. Una mateixa actriu, una escena de deu minuts reiniciada una vegada i una altra, estructura simple però carregada de punts de fuga. Gairebé un centenar de partenaires diferents, quasi tots homes. Un encontre afectiu reiterat amb marge per improvisar: les disculpes d’entrada del mascle, la súplica d’afecte per part d’ella, alcohol, la rutina del menjar i un ball final, perquè la dansa és llenguatge pur, menys concret que la paraula. Finalment, un comiat disparat com un interrogant. Tot és en essència un xic esquemàtic. Per què, doncs, enganxa tant?

    'The Second Woman' © Alice Brazzit
    ‘The Second Woman’ © Alice Brazzit

    Heroïna

    Al contrari del que pot semblar d’entrada, no estem davant d’un exercici centrat en la forma, una peça per al consum de públic expert. Mitjançant petits elements, les directores aconsegueixen acumular moltes capes de discurs, una fórmula perseverant tan addictiva com l’heroïna. La reiteració malaltissa ens evoca l’obsessiva performativitat de Marina Abramović. La combinació de teatre i cinema realitzat en directe ens remet a Katie Mitchell. La inspiració per construir l’argument arriba directament de l’Opening Night de Cassavetes, però són indubtables les petjades estètiques de Lynch, les ressonàncies visuals del Paris, Texas de Wenders, fins i tot un perfum a Wong Kar-wai en l’atmosfera opressiva del cub on transcorre l’acció. El corpus d’influències no és casual, en el fons rau la intenció de projectar i desconstruir els clixés sobre la feminitat que el cinema fet per homes ens ha fet empassar com farinetes d’ençà que tenim ús de raó, i encara abans. Com ha de ser una trobada amorosa entre un home i una dona? Quines idees preconcebudes disparem d’entrada com a cultura?

    'The Second Woman' © Alice Brazzit
    ‘The Second Woman’ © Alice Brazzit

    La Hervás

    No sabem com ho va fer Ruth Wilson a Londres, segurament ben diferent del resultat de Barcelona. Poques vegades tindrem l’ocasió de veure una actriu tan desproveïda de tota la cuirassa del personatge, tan exposada. María Hervás no ens va acabar de convèncer com a Yerma al Lliure, però després de The Second Woman ja s’ha guanyat el “la” de les grans. La Hervás va estar continguda al principi, divertida de matinada i èpica en la part final. Va passar 24 hores adaptant el seu personatge als diferents homes que van passar pel cubicle i no va haver-hi dos “te quiero” iguals, un desplegament de recursos i empatia espaterrant. És això: per esdevenir una gran actriu cal molt carrer, sarcasme, tendresa, comprensió, ferides, pietat, simpatia, amor i, en definitiva, molta vida. La Hervás va tirar bastant de vis còmica, d’un gran poder per a la improvisació basat en l’escolta del públic, amb el desig gens amagat d’entretenir i fer-ho bé. La pitjor part se l’emporten els homes, clar. El muntatge es va sortir amb la seva: ridiculitzar els comportaments de la major part dels mascles, mostrar la seva empatia nul·la (amplificada pel fet de no ser actors professionals, la majoria). L’analfabetisme emocional reiterat al llarg d’un dia deixa en evidència tot l’imaginari patriarcal, desenterra els fonaments i estereotips de la nostra forma de comunicar, d’atraure i projectar-nos. 24 hores donen per molta autorevisió.

    'The Second Woman' © Alice Brazzit
    ‘The Second Woman’ © Alice Brazzit
    Bitò Festival Grec Jan Fabre Katie Mitchell María Hervás
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorSer diferent, triomfar a Europa
    Següent Article Pol Sanuy, ben afinat
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.