Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Ulleres lila de llarga vista
    Auca

    Ulleres lila de llarga vista

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz7 de març de 2024Actualitzat:11 de març de 2024No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    'Jo porn, tu porno' © Fundació Brossa
    'Jo porn, tu porno' © Fundació Brossa

    De com la presència de dramaturgues i directores ha augmentat als cartells des d’un desequilibrat 2017 Auca#104

    Publicitat

    Radiografiar

    Tan simple i fàcil d’entendre com un cercle que mostra percentatges: la part gran, la dels homes; la part petita, de les dones. Demà, 8 de març, farà set anys que va començar a rodar l’activitat de la plataforma Dona’m Escena amb la intenció de plantejar una crítica “des d’una perspectiva feminista”. Més que la necessària reflexió –que massa sovint queda en un segon pla– van acabar traspassant a l’opinió pública les seves anàlisis de la presència femenina a la cartellera, les radiografies en forma de diagrames percentuals. De manera visual i entenedora, ens mostraren que la programació de la temporada 2017-2018 del Teatre Lliure (aleshores dirigit per Lluís Pasqual) només comptava amb un 12% de creadores, d’elles només un 6% de directores. Va ser només el principi.

    Dona'm Escena
    © Dona’m Escena

    Retratar

    Van seguir més i més denúncies de la desproporció. Aquell 2017, només hi havia un 17% de directores de teatre al programa del Festival Grec, un 15% a Temporada Alta, un 9% a Focus, un 14% de nominades als Butaca. Resulta “enriquidor” repassar l’hemeroteca (només han passat set anys però semblen molts més): aleshores es va acusar el col·lectiu d’intentar coartar la llibertat dels programadors, es va dir que no era possible programar més autoria femenina perquè no hi havia repertori i, en general, es va reaccionar amb hostilitat conservadora contra les denúncies, sobretot per part d’aquells que ostenten els privilegis. El canvi, però, ja era imparable i la cartellera va començar a equilibrar-se tímidament, ni que sigui per la por d’alguns directors a veure’s retratats en aquelles oportunes i necessàries radiografies percentuals. Des d’aleshores, tothom s’ho pensa dues vegades abans de perpetuar la inèrcia de contractar els de sempre. El ventall s’obria i les noves oportunitats van acabar per modificar el paradigma.

    Mònica Almirall a 'Entrevistes breus amb dones exepcionals', del TNC c David Ruano
    Mònica Almirall a ‘Entrevistes breus amb dones exepcionals’, del TNC © David Ruano

    Alternatives

    A final de segle XX, Catalunya va tenir una operació Belbel, però mai una promoció semblant per a Cunillé, Szpunberg, Ricart, Cedó, Aran, Rovira, Buchaca, Clemente, Tornero… Les oportunitats i sobretot la continuïtat (tan necessària per assentar un ofici, l’excel·lència que es desenvolupa a base d’assaig i error) han arribat amb comptagotes. Les creadores, també després de 2017, han habitat un paisatge d’alternativa, de sala petita, de muntatges amb poc pressupost. Les transformacions sempre comencen per la base, no obstant això l’intent d’equilibrar els programes per la porta de darrere també es va denunciar en el seu moment: ¿qui actua a les sales amb més capacitat, a qui se li encarreguen les grans produccions o quina proporció de dramaturgues ha estrenat a la Sala Gran del TNC? Com resumia Carme Portaceli el 2019, abans d’entrar a la direcció del teatre: “Tantes vegades he vist un noi i una noia joves en una sala petita amb feines plenes de talent i sempre he dit: ja veuràs, a ell el veurem a una sala més gran d’aquí a poc; a ella la continuarem veient aquí molts anys”. Trobem a faltar les radiografies i les reflexions de Dona’m Escena, però el més important és que el discurs ha calat incorporant-se a moltes de les nostres rutines, a la forma de veure el tauler.

    'Llum, llum, llum' © Sala Beckett
    Anna Güell a ‘Llum, llum, llum’ © Sala Beckett

    Tot l’any

    Si fem un tast de la cartellera actual de març de 2024, la radiografia seria ben diferent del maig de 2017 en què només hi havia un 13% de direccions i autories femenines. Més enllà dels termes quantitatius, ara van per davant els qualitatius. Hi ha una directora a la Sala Petita i una dramaturga contemporània a la Gran del TNC. La Beckett aposta pel doble tàndem de dramaturga i direcció contemporànies, Evelyne de la Chenelière i Lourdes Barba, a Llums, llums, llums. Al Lliure de Gràcia, Victoria Szpunberg signa com a directora i dramaturga un dels millors espectacles de la temporada, L’imperatiu categòric, d’una maduresa tècnica, temàtica i d’estil que fa caure de cul, amb un paper protagonista escrit per a una dona madura, subjecte doblement invisibilitzat. A la Fundació Brossa, un text libèrrim de Queralt Riera i Magda Puyo, Jo porn, tu porno, ens vacuna contra el virus de la violència sexual que inocula el patriarcat. Models alternatius de denúncia i pensament, temàtiques renovades, perspectives inèdites i, en alguns casos, formes contestatàries d’enfrontar-nos al poder i als rols imposats. Alerta, però, perquè també trobem a la cartellera obres com La trena i FitzRoy que intenten estirar l’etiqueta “de dones” i tanmateix el resultat és just el contrari, en alguns aspectes fins i tot perpetuen tòpics ben caducats. I la crítica final: no serà que pels volts dels 8M ens posem tots a plantejar aquestes radiografies i a programar espectacles amb ulleres morades? Què passa la resta de l’any, també la cartellera pinta tan bé?

    'L'imperatiu categòric' © Sílvia Poch
    Xavi Sáez i Àgata Roca a ‘L’imperatiu categòric’ © Sílvia Poch
    Publicitat
    Carme Portaceli Dona'm Escena Fundació Joan Brossa Magda Puyo Sala Beckett Victoria Szpunberg
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorAutoficció: jo i tots els altres “jo” que imagino ser
    Següent Article Pep Planas, retrobaments amb història
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 13 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    Entre la brevetat del mem i la complexitat sistèmica, reblem el clau de la nova…

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.