Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Un de cada quatre (per ser optimistes)
    Auca

    Un de cada quatre (per ser optimistes)

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz22 de maig de 2025Actualitzat:23 de maig de 2025No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    'Domini públic', de Roger Bernat

    Radiografia de l’assistència teatral a Catalunya: entre les bones dades de públic i la realitat de la desconnexió cultural Auca#158

    Publicitat

    Diagnòstic

    Les diferents estadístiques ballen punt amunt, punt avall, però a grans trets coincideixen en el diagnòstic: la major part de la ciutadania no va mai al teatre. En l’última enquesta de participació de l’Ajuntament de Barcelona només un 7% de la mostra reconeix haver trepitjat una platea en els darrers sis mesos. Ens agafem a estudis més optimistes, com ara el 24,7% de la població estatal que reconeix haver gaudit d’un espectacle escènic en l’últim any, xifra que hauria d’augmentar si sumem la dansa, el circ… Pel boc gros, arrodonim a l’alça per establir que només un de cada quatre catalans freqüenta espais teatrals amb regularitat, res a veure amb països com França on els apòstates de l’escena són minoria.

    ‘El publico’ © GrupoMarea

    Dades

    La temporada passada es va batre el rècord dels tres milions d’espectadors a Barcelona que la patronal havia perseguit durant més d’una dècada, una fita que evidencia la bona salut del teixit econòmic i d’un ecosistema creatiu amb capacitat per superar-se temporada a temporada. La precarietat d’una part de la professió revela que resta marge per consolidar un marc laboral adequat, però les estadístiques també ens indiquen que una bona part del cens d’espectadors roman aliè al “bon moment del teatre català”. Si encreuem dades, ens adonarem que entre el gruix d’entrades despatxades en realitat s’amaga un públic fidel, alguns realment assidus i reincidents, un miratge en el desert de la indiferència majoritària.

    Representants del sector a la presentació de dades © Entreacte
    Representants del sector a la celebració del rècord dels tres milions d’espectadors a Barcelona © Entreacte

    Desigualtats

    I arriba la pregunta essencial: per què la gent no va al teatre? És una qüestió que també responen alguns estudis com la darrera enquesta d’hàbits i pràctiques culturals de l’Estat, que destaca dos motius empatats. Per una banda, “que és car”, una excusa que pot semblar inconsistent, perquè hi ha descomptes i polítiques d’accessibilitat, tantmateix no es pot generalitzar i cal pensar en tot el ventall de capacitats adquisitives; la pobresa absoluta no para d’augmentar. El segon argument, “la falta d’oferta a la meva zona”, un motiu de pes que sovint ignorem des de la capital, però que té un pes específic a comarques com la Conca de Barberà, la Terra Alta o l’Alt Ripollès que no compten amb equipaments permanents amb les condicions tècniques necessàries per a la representació d’obres teatrals. No tothom ho té a la vora.

    Desconnexió

    Hi ha un tercer motiu que destaca: “Hi ha poca informació”, una justificació que creix de forma significativa als municipis més petits i que es constata amb una anàlisi ràpida dels mitjans generalistes. Les arts escèniques, com la resta de la cultura, ocupen un espai marginal en les graelles d’informatius i programes d’entreteniment, i sembla que només interessin quan es genera una polèmica o quan les protagonitza alguna figura prominent de l’star-system. Finalment, en els últims anys ha desaparegut de l’enquesta una casella abans significativa: la “falta d’interès”. Li podem donar moltes voltes, però el gran misteri del públic sempre té alguna cosa de mirall. Tenim unes platees homogènies, molt blanques, on senyoreja la classe mitjana-alta. En la concepció dels espais –sobretot els públics– i a causa de la selecció de formes i temes, estem creant un teatre a imatge i semblança nostra, la projecció d’una forma concreta de concebre el món. Si els que anem al teatre som un de cada quatre, qui és la resta?

    Inauguracio del Grec © Festival Grec
    Inauguracio del Grec © Festival Grec

    Publicitat
    Advertisement
    Dossier El Públic
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorFem sentir la nostra veu
    Següent Article Circ per a ‘dummies’: desmuntant mites
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 11 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Impulsor de formats com Operación Triunfo i Crónicas Marcianas, va deixar empremta en la televisió…

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    David Pintó, celebrar l’escena

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.