Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Els clàssics
    Opinió

    Els clàssics

    Jordi CocaPer Jordi Coca4 de febrer de 2022No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Guillem Balart, a una escena de 'Hamlet Aribau'

    Coincidint amb la publicació de l’assaig El teatre de Shakespeare en el seu context (Edicions de 1984), Jordi Coca reflexiona sobre el camí d’un autor cap a la seva immortalitat

    No és fàcil determinar quan, com, ni per quines raons un autor accedeix a la categoria de clàssic. En canvi, és claríssim que aquesta denominació suposa —com a mínim per als estudiants i per al públic no especialitzat— un obstacle afegit en l’accés a les seves obres. I diem “un obstacle afegit” perquè si bé és clar que la llunyania entre un autor determinat i la recepció actual mai no és fàcil, no ho és tant que l’etiqueta de clàssic imposa una aura de sacralitat que pot arribar a convertir els autors en impenetrables.

    Diguem-ho d’una altra manera: podem arribar a explicar les característiques estètiques i temàtiques, i les funcions diferents que tenien en el seu moment les obres d’Èsquil, Shakespeare, Txékhov, Brecht o Beckett, però si considerem aquests autors només com uns clàssics (valoracions tancades, transcendència indubtable de les seves aportacions, consens social suficient, etcètera) difícilment els entendrem en la seva veritable dimensió perquè, efectivament, la crosta que se’ls ha afegit pot arribar a ser impenetrable.

    Per accedir realment als clàssics potser els hauríem de desmitificar i prescindir de la seva cuirassa d’inviolabilitat

    En primera instància, doncs, per accedir realment als clàssics potser els hauríem de desmitificar i prescindir de la cuirassa d’inviolabilitat que tenen precisament com a funció esdevenir un escut protector que ens els mostri perfectes, intocables i vàlids per sempre. De fet, no és del tot inútil recordar que cap autor mínimament seriós no produeix les seves obres en tant que clàssic, que aquesta condició és posterior, acadèmica i que és revisable. Shakespeare, per exemple, que tenia molt en compte tot el que s’havia fet amb anterioritat al seu temps, es dedicava sistemàticament tant a carretejar materials del passat al present, com a burlar-se’n i a introduir-hi tants canvis com calgués per fer entenedora l’herència que rebia. I, en sentit contrari, no oblidem que el pobre William va ser esborrat del mapa poc després de morir i que no li va ser gens fàcil esdevenir el clàssic momificat que és avui en dia.

    ‘The Seagull’ (La Gavina), de Txékhov en versió de Katie Mitchell © Alastair Muir Rex

    Txékhov és un clàssic perquè va relativitzar el valor dels clàssics anteriors a ell, perquè va tenir la gosadia de tocar tot allò que es considerava intocable, perquè allargassava les comèdies convencionals, i aparentment les buidava de contingut en la mesura que reduïa al mínim les peripècies temàtiques tan blasmades per Aristòtil (un truc que avui es lloa amb admiració i que s’anomena girs…), en benefici de la veritable acció, dels moviments interiors dels personatges, del silenci… Brecht abandona tot el teatre clàssic, recupera una mena d’èpica, proposa relativitzar les emocions, i, malgrat tenir un peu en l’expressionisme, amb l’altre se n’allunya… Beckett es precipita en l’absurd per defugir gairebé tot el que li arribava com a clàssic…

    En definitiva: quan el concepte de clàssic s’usa superficialment, ens paralitza i mata allò de bo que té l’obra per la pretensió de convertir-ho en etern. I és que res no és etern, ni els clàssics…

    Publicitat
    Bretch clàssics Shakespeare Txékhov
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorNeus Pàmies, versàtil de mena
    Següent Article Mascareta, distància… i acció!
    Jordi Coca

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 14 de juliol de 2025

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    La companyia tanca cinquanta anys de trajectòria amb la represa del seu musical insígnia que…

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.