Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Fites per recordar de la temporada 2021/2022
    Auca

    Fites per recordar de la temporada 2021/2022

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz4 d'agost de 2022Actualitzat:1 de setembre de 2022No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    'Fàtima', de Jordi Prat i Coll © Silvia Poch

    La pandèmia encara ha condicionat el curs teatral que acabem d’acomiadar, però algunes sorpreses en forma d’espectacle han contribuït a mantenir la tensió artística Auca#29

    Noves normalitats

    Qui ens ho havia de dir quan ens van tancar els teatres que la temporada de recuperació dels aforaments complets seria tan ensopida. No en l’àmbit artístic, perquè un grapat d’espectacles ens ha aixecat l’entusiasme, però sí en termes anímics amb moltes platees a mig gas o directament buides en els casos més dramàtics. El debat sobre la falta de públic ha jugat un rol omnipresent. Qui va vaticinar que la pandèmia ens faria millors persones i espectadors més engrescats s’equivocava. El resultat present, això sembla, és la consolidació d’uns hàbits culturals cada cop més allunyats del teatre tradicional i també de la forma com el gaudim. El món s’ha transformat però sembla que les arts escèniques no ho han fet en la proporció adequada. Al voltant del tema de la manca de públic van florir un munt d’articles, vam organitzar debats per pensar-hi, però la qüestió ha quedat com un enorme interrogant l’ombra del qual encara es projecta sobre la pròxima temporada.

    La companyia La Ruta 40 en la seva particular denuncia de la falta de públic.

    Picar pedra

    Serà perquè el teatre és una cursa de fons sotmesa a una crisi permanent, i els seus professionals esquiven, amb determinació i ofici, obstacles com la precarietat i la incertesa. Sigui com sigui, la temporada que acabem de tancar serà recordada per l’estrena d’un grapat de textos remarcables, evidència de la maduresa que afronten alguns dramaturgs emergits al tombant de segle. Josep Maria Miró ha pujat el llistó d’ambició i qualitat amb El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc, síntesi entre les dèries temàtiques i d’estil del seu teatre en contrast amb altres pulsions més profundes, vinculades algunes d’elles als corrents més fèrtils de la dramatúrgia internacional. Un cas similar és el de Jordi Prat i Coll, que va fer un cop a la taula amb el penetrant i fosc M’hauríeu de pagar, i encara molt al final amb Fàtima, un muntatge que encara condicionarà la temporada vinent. Llàtzer Garcia, per la seva banda, ha redoblat l’aposta amb Al final, les visions, l’imprevisible còctel habitual d’influències aplicat a una història que ens remou des de diferents angles.

    Pere Arquillué a ‘El cos més bonic…’

    Sorpreses

    El tret de sortida de cada temporada el donen FiraTàrrega i el TNT de Terrassa, festivals que l’any passat van estrenar propostes valentes i rabiosament fresques que per sort s’han pogut recuperar per a la cartellera barcelonina. A Tàrrega, el col·lectiu Que no salga de aquí va preparar Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig, barreja nutritiva entre política, testimoni i emoció. Coordenades semblants a les que utilitza un altre col·lectiu d’artistes, Las Huecas, que amb Aquellas que no deben morir han bastit un dels espectacles de la temporada, amb un llenguatge original al servei d’un tema, la mort, tractat des d’una perspectiva inèdita. Recordarem també el pols i la determinació de Lucia Del Greco, directora emergent que amb El desig del cor de Caryl Churchill va esprémer totes les convencions del llenguatge teatral. Esperem tornar-les a veure a totes ben aviat.

    ‘El desig del cor’ © Tantarantana

    Circulació

    Les fronteres es van obrir de nou i el curs ens deixa visites d’antologia com la doble parada del Bros de Castellucci a Barcelona i Girona. Al festival Temporada Alta també vam gaudir de la sempre desconcertant Angélica Liddell –amb un espectacle massa críptic, tot s’ha de dir– i del sempre afinat Christoph Marthaler, que amb Aucune Idée va desplegar un magnètic exercici de presència teatral protagonitzat per Graham F. Valentine. El viatge més llunyà el vam fer a través de The Hamartia Trilogy del coreà Jaha Koo, qui va aterrar en el cicle Katharsis del Lliure. Bocabadats ens va deixar la precisió tècnica i bellesa de les coreografies de Sasha Waltz al Mercat de les Flors: In C també quedarà al record com una de les visites internacionals de la temporada.

    The Hamartia Trilogy © Leontiena Llemeersch

    Límits

    No podem oblidar els artistes que malgrat tot han intentat estirar els límits. Els del llenguatge, per exemple, com Jordi Oriol que amb La mala dicció va retòrcer paraules i dobles sentits fins a desemmascarar l’artificialitat del teatre i de la vida. Aplaudiment per a companyies com Íntims Produccions que, tot i la conjuntura tan negra, van arriscar fins a frec de penya-segat amb Dels intestins una soga i del cul un sac de gemecs, obra que mereixia més ressò i públic. I menció especial per al discurs valent d’Agnès Mateus i Quim Tarrida, que amb la denuncia de Patatas fritas falsas es van atrevir a relacionar el feixisme latent de la societat catalana i l’existència d’institucions faraòniques com el TNC.

    ‘Dels intestins una soga i del cul un sac de gemecs’

    Final de festa

    El Grec, com cada any, va suposar el final de festa de la temporada. Entre els espectacles del festival millor valorats per la crítica figuren La trilogie des contes immoraux (pour l’Europe), de Phia Ménard, Larsen C, de Christos Papadopoulos, i Gardien Party, de Mohamed El Khatib i Valérie Mréjen. El balanç del festival, però, ens torna a deixar dades preocupants. Mentre que els espectacles de la muntanya de Montjuïc –apostes internacionals i de gran format sobretot– van tenir una ocupació del 80%, la cartellera de la resta de la ciutat només un 60%, xifres globals que no acaben d’arribar als percentatges previs a la pandèmia. La pròxima temporada 2022/2023 serà crucial per veure si tornem a les ocupacions de la vella normalitat o ens caldrà moure cel i terra per adaptar-nos al nou paradigma.

    Phia Ménard © Christophe Raynaud
    Agnès Mateus Angélic Angélica Liddell Christoph Marthaler Festival Grec Íntims Produccions Jordi Oriol Jordi Prat i Coll Josep Maria Miró Las Huecas Llàtzer Garcia Quim Tarrida Romeo Castellucci Teatre Lliure Teatre Nacional
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorQuins rols tenen les fàbriques de creació?
    Següent Article Doblatge, un ofici a l’ombra
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Dramatúrgia catalana: la veu de l’autoria

    5 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.