Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Audiovisual»La descentralització dels estudis audiovisuals
    Audiovisual

    La descentralització dels estudis audiovisuals

    Eulàlia IglesiasPer Eulàlia Iglesias18 d'octubre de 2022No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Jean-Luc Godard © Gaetan Ball

    La crítica i docent Eulàlia Iglesias constata que no tots els alumnes d’estudis superiors tenen les mateixes oportunitats, especialment als centres de fora de Barcelona

    Érem en una classe i jo parlava de la nouvelle vague. No m’esperava la pregunta. “Truffaut, Godard i tota la colla, eren rics?” Em va sobtar, no perquè en desconegués la resposta. La sabia bé: excepte Truffaut, fill d’un context familiar complicat i humil com el que reflecteix a Els 400 cops, la resta d’integrants de la nouvelle vague, efectivament, provenien de famílies benestants. Però aquest no és el típic dubte que es planteja en una classe sobre història, teoria o anàlisi del cinema i l’audiovisual. I aleshores t’adones que alguna cosa falla en el debat sobre el món del cinema. No es tracta d’incloure dades sobre l’estatus socioeconòmic dels cineastes quan parlem de la seva obra, sinó de discutir molt més sobre les condicions materials en què es creen les pel·lícules. I visibilitzar fins a quin punt el jovent que aspira a esdevenir comunicador audiovisual es troba amb peatges relacionats amb el privilegi econòmic. O amb el seu gènere. O amb la procedència geogràfica. Perquè la classe tenia lloc al grau de Comunicació Audiovisual de la Universitat Rovira i Virgili, la pública de la Catalunya sud. I l’estudiant va contextualitzar l’origen de la seva curiositat: “Si la meva família tingués diners, m’hauria matriculat a l’ESCAC i no pas aquí”.

    L’infrafinançament per a l’edu­cació pública superior és més sagnant als centres de fora de Bar­celona

    Aquesta és una inquietud que d’alguna manera o altra et transmet cada any l’alumnat de Tarragona. Una mena de FOMO per no viure o estudiar als que es considerarien els centres de gravetat del món del cinema al nostre país o més enllà. No tan sols resideixen a les comarques de Tarragona, a sobre no disposen del poder adquisitiu per saldar aquest greuge territo­rial. Recordo el cop que un altre alumne celebrava la consolidació de Netflix perquè per primer cop se sentia integrat en la conversa cinèfila global al voltant d’estrenes significatives. Ara ells també veien al mateix temps que un fan de Barcelona, Nova York o Hong Kong l’última pel·lícula de Martin Scorsese o de Jane Campion.

    Universitat_Rovira i Virgili © Bernard Gagnon

    La creació d’universitats públiques fora de la capital catalana respon a la necessitat de posar fi a les dinàmiques centralistes que buiden bona part del país i converteixen l’origen en un greuge afegit. Es tracta de generar coneixement, recerca i formació d’alt nivell en el territori i per al territori. Però aquestes bones intencions topen encara amb la realitat de l’infrafinançament per a l’educació pública superior, més sagnant a més a més als centres de fora de Barcelona. A les universitats públiques, alumnes i professorat fem mans i mànigues per oferir resultats acadèmics excel·lents amb recursos tecnològics, econòmics i humans precaris. I si parlem de sortides professionals, els estudiants es troben amb un teixit de productores audiovisuals radicades la majoria a Barcelona. A l’horitzó, tanmateix, van apareixent noves petites empreses independents creades molts cops per aquests antics estudiants de la universitat pública del sud de Catalunya.

    Publicitat
    Audiovisual cinema formació
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorFem que el públic parli del públic
    Següent Article Bea Segura, una catalana al temple londinenc de Shakespeare
    Eulàlia Iglesias
    • X (Twitter)

    Periodista de cinema i professora de la URV

    Articles Relacionats

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    11 de juliol de 2025

    Grans idees, pressupostos petits

    11 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 14 de juliol de 2025

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    La companyia tanca cinquanta anys de trajectòria amb la represa del seu musical insígnia que…

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.