“En el seu llibre La teoria dramàtica. Un viatge a través del pensament teatral, Jaume Melendres fa entrar en escena, en tres parts diferenciades, el dramaturg, els actors i el director. Això li serveix per fer un recorregut, un viatge, per les diferents teories que s’han elaborat en les diferents disciplines i crear tot un entramat de complicitats i ressonàncies entre els vèrtexs de l’apassionant món del teatre. És un exercici intel·lectual tan brillant com ho va ser el malaguanyat director, autor i professor de l’Institut del teatre.
Vaig tenir la sort de treballar amb ell, com a actor, tot just després de sortir de l’Institut, en el meu primer treball (un text de Noël Coward) i, després, l’enorme regal de seguir el seu magisteri com a professor de teoria dramàtica, quan vaig decidir aparcar el món de la interpretació i estudiar Direcció i Dramatúrgia.
El dia que en Jaume va venir a veure la meva obra Mala sang, a la Sala Beckett, vaig ser increïblement feliç i vaig tenir la sensació que tot plegat havia tingut un sentit. Estic convençut que fer la carrera d’interpretació abans de posar-me a escriure, tenir aquest coneixement dels mecanismes teatrals i de la tècnica de l’actor, em va ajudar a l’hora de crear personatges i diàlegs.
Melendres, al seu llibre, parla del “joc de mirades” que és el teatre. Autor, director i actors s’observen entre ells i, alhora, són mirats per l’espectador, en un art que necessita una comunió absoluta entre els diferents elements perquè la cosa funcioni.
Per això, crec que el coneixement de l’ofici que tenen directors i actors és el trampolí perfecte per posar-se a escriure. No hi ha ningú millor que els professionals que han gaudit de textos meravellosos (i que també han patit textos poc reeixits) per distingir què funciona i què no. Evidentment, una cosa és descobrir-ho i una altra de molt diferent, fer-ho. Aquest curs vol ser una introducció al món de la dramatúrgia per a gent que ja està familiaritzada amb el llenguatge de la interpretació o de la direcció. Partirem d’escenes de grans dramaturgs: Txèkhov, Ibsen, Pinter… perquè els alumnes facin les seves pròpies creacions. Una mena d’homenatge als mestres, que ha d’ajudar que cadascú trobi la seva pròpia veu, el seu propi estil. La història del teatre està plena d’actors/ directors/ autors, i, en un moment en què les circumstàncies ens obliguen a ser més complets que mai, aquesta pot ser una bona oportunitat per a tots els qui tinguin curiositat per l’escriptura dramàtica i ganes de començar a escriure els seus propis textos.”
David Plana Guionista, dramaturg i script doctor