Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Espai sindical»Els drets de propietat intel·lectual dels artistes.
    Espai sindical

    Els drets de propietat intel·lectual dels artistes.

    M. Àngel VallèsPer M. Àngel Vallès24 de febrer de 2014Actualitzat:26 de gener de 2024No hi ha comentaris5 Minuts de lectura

    Aquests drets els té la persona que representa, canta, llegeix, recita, interpreta o executa, en qualsevol forma, una obra. També té aquests drets el director d’escena i el director d’orquestra.

    I quins drets té l’artista?

    A) Drets patrimonials, amb una durada de 50 anys:

    1. Dret exclusiu de fixació

    La fixació de les actuacions, és a dir l’enregistrament, requereix sempre l’autorització per escrit. Sense autorització per escrit, està prohibit l’enregistrament de l’actuació.

    2. Dret exclusiu de reproducció

    Fer còpies de l’enregistrament de les actuacions requereix sempre l’autorització per escrit dels artistes. Altrament, està prohibida. Es pot transferir i cedir el dret o pot ser objecte de llicència.

    3. Dret exclusiu de comunicació pública

    Llevat que sigui una actuació per a radiodifusió, o que es faci a partir d’un enregistrament autoritzat o que es tracti de comunicació per cable o per satèl·lit, l’artista conserva els drets de comunicació pública.

    Cal tenir en compte que es presumeix la cessió d’aquest dret al productor, però això implica que es pot negociar i acordar de forma diferent i, per tant, que l’artista conservi drets o bé es fixi un percentatge.

    4. Drets de simple remuneració per la comunicació pública

    La Llei preveu com a irrenunciable i de gestió col·lectiva obligatòria el dret de l’artista a percebre una remuneració per la posada a disposició del públic i per la utilització pública de fonogrames i de gravacions audiovisuals.  Es a dir, aquests drets es faran efectius a través de l’entitat de gestió de drets de propietat intel·lectual.

    5. Dret exclusiu de distribució

    L’artista té el dret exclusiu d’autoritzar la distribució de l’enregistrament de la seva actuació i pot transferir-lo, cedir-lo o concedir-ne llicències.

    6. Drets de simple remuneració per la distribució

    L’artista percebrà a través de l’entitat de gestió col·lectiva, com a irrenunciable, una remuneració equitativa pel lloguer de les còpies dels enregistraments de les seves actuacions.

    B) Drets morals:

    1. Dret al reconeixement del nom de l’artista.

    2. Dret a oposar-se a qualsevol deformació, modificació, mutilació o qualsevol atemptat sobre la seva actuació que lesioni el seu prestigi o reputació.

    3. Dret al doblatge de la seva actuació en la seva pròpia llengua, per al qual és necessària l’autorització expressa de l’artista, durant tota la seva vida.

    En morir l’artista, els dos primers drets morals corresponen als seus successors i a les institucions públiques culturals.

    Per a l’exercici dels drets, cal tenir en compte dues situacions especialment previstes per la llei:

    1. Quan l’actuació es fa en compliment d’un contracte de treball o d’arrendament de serveis, es presumeix la cessió dels drets de reproducció i de comunicació pública (llevat dels de simple remuneració). Això vol dir que si l’artista vol conservar en tot o en part els seus drets, ho haurà de negociar i fer constar específicament en el contracte en els termes que convinguin.

    2. Quan l’actuació es fa de manera col·lectiva, els artistes d’un grup musical, un cor, una orquestra, un ballet o una companyia de teatre han de designar, per escrit i per majoria, un d’entre ells per representar-los en l’atorgament de les autoritzacions. No s’hi inclouen els solistes i els directors.

    Per tant, tenim tres classes de drets que hauran de comportar plantejaments diferents:

    • els innegociables i que queden per sempre en mans de l’artista, els drets morals;
    • els negociables i que poden ser objecte de regulació contractual, els drets exclusius;
    • els innegociables en ser exercits per entitats de gestió col·lectiva, els drets de simple remuneració.

    És important:

    • Que l’artista sigui conscient dels seus drets i els faci valer tant en fase de contractacions com en les explotacions successives dels enregistraments.
    • Que es negociïn condicions justes de cessió de drets entre artistes i empresaris.
    • Que es sigui conscient que, des del moment en què es produeix un enregistrament, l’actuació fixada adquireix una vida pròpia, que cal tenir en compte.
    • Que es tingui en compte la funció de l’entitat de gestió de drets de propietat intel·lectual en aquelles explotacions de l’obra en què l’artista pugui estar impossibilitat d’intervenir o de defensar-se.

    En la línia de la defensa col·lectiva de drets, és fonamental reforçar l’associacionisme professional dels artistes i tractar d’enfortir la posició dels artistes per assolir unes condicions justes  en l’exercici dels drets de propietat intel·lectual, en base al seu coneixement, a la seva reivindicació i al seu respecte.

    Per últim, com que, al llarg de la seva vida professional, els artistes poden assumir papers diferents en l’àmbit de la creació i la difusió cultural, és bo que coneguin també els drets que poden tenir com a autors (del text, de la música, del guió, de la realització i direcció…) i com a productors o empresaris, atès que aquest conjunt de drets de propietat intel·lectual (inclosos els de l’artista i especialment sobre les gravacions) són els que els permetran gaudir de l’èxit de les seves actuacions més enllà del dia en què van ser a l’escena.

    Publicitat
    espai sindical
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorUn granet de sorra
    Següent Article Entitats de gestió. Com els afecta la reforma de la Llei de propietat intel·lectual?
    M. Àngel Vallès

    Articles Relacionats

    Quin conveni col·lectiu de treball s’aplica als actors i les actrius per a produccions emeses per TVC?

    25 d'octubre de 2024

    Què fer davant la cancel·lació d’un espectacle per part d’un ajuntament?

    1 de juliol de 2024

    Contractació en Règim d’Artistes del personal tècnic i auxiliar vinculat a una producció escènica

    25 de juny de 2024
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 14 de juliol de 2025

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    La companyia tanca cinquanta anys de trajectòria amb la represa del seu musical insígnia que…

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.