Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»El teatre de Lluïsa Cunillé, entre dos segles
    Opinió

    El teatre de Lluïsa Cunillé, entre dos segles

    Ana Prieto NadalPer Ana Prieto Nadal20 de gener de 2025No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    'Al contrari' © Pere Cot
    'Al contrari' © Pere Cot

    Lluïsa Cunillé (Badalona, 1961) és una autora d’absoluta referència dins el panorama dramatúrgic català dels darrers trenta-cinc anys. El seu teatre va traspassar el llindar del segle XXI sense afeblir-se ni una mica, ans al contrari.

    Publicitat

    Als anys noranta del segle passat va ressorgir amb força el teatre de text i les sales van tornar a incloure autors catalans en les seves programacions. Va ser en aquest context que, arran dels cursos que va fer amb José Sanchis Sinisterra a l’Obrador de la Sala Beckett, Cunillé va començar a donar a conèixer la seva producció: en només una dècada va estrenar obres tan emblemàtiques com Rodeo (1992), Libración (1994), Aigua, foc, terra, aire (1995), La venda (1997), Dotze treballs (1998), Apocalipsi (1998) i La cita (1999), entre d’altres. En aquesta primera etapa, la dramaturga va forjar una sòlida aliança amb Xavier Albertí, que ha dirigit fins a vint-i-sis espectacles a partir de textos o dramatúrgies seves: L’últim dia (2024) ha estat la seva col·laboració més recent.

    Al pròleg d’Accident (1996), Sanchis Sinisterra va encunyar el terme, ja cèlebre, de “poètica de la sostracció” per referir-se al teatre de Cunillé: el conflicte és insinuat, omès, postergat, relativitzat o portat al terreny lúdic; l’economia expressiva ateny el misteri; l’austeritat muta en densitat. Enfront d’aquesta etiqueta, ja superada, estudiosos com Laurent Gallardo han defensat la idoneïtat de parlar d’obertura a la significació i d’ambigüitat –més que no pas d’opacitat i de manca de concreció–, posant en relleu l’exigència de llibertat inèdita a què respon aquesta escriptura.

    Poètica ampliada

    Al llarg del segle XXI, l’autora ha continuat fidel a la seva poètica, amb obres com Passatge Gutenberg (2000), Occisió (2005) o El temps (2010), però s’ha obert també a nous territoris: ha diversificat les estratègies espaciotemporals; ha ampliat el camp del personatge i la seva exploració a través de la paraula; ha hibridat gèneres i registres; ha guanyat en contextualització històrica (Barcelona, mapa d’ombres, 2004; El bordell, 2009; Dictadura, 2010) i en compromís polític (Après moi, le déluge, 2007; Geografia, 2014; El carrer Franklin, 2015; Islàndia, 2017). A més, en diàleg amb la tradició, ha anat eixamplant l’espectre, enormement eclèctic, d’influències culturals; en tàndem amb Albertí, ha adaptat sarsuela (El dúo de La Africana, 2007; La corte del Faraón, 2008), teatre de varietats (La Pajarera, 2011), l’obra d’intel·lectuals heterodoxos (PPP, 2005), etc. La Companyia Hongaresa de Teatre, que Cunillé va cofundar el 1995 amb Lola López i Paco Zarzoso, ha dut a escena nombrosos espectacles seus (Aquel aire infinito, 2003; Il·lusionistes, 2004; Conozca usted el mundo, 2005).

    Amb la seva tenaç indagació dels marges, aconsegueix captar la foscor íntima del nostre temps

    Més enllà de tota aquesta diversificació temàtica i formal, el teatre de Lluïsa Cunillé reenvia –també en les seves obres més recents: El jardí (2021), El gos (2023) i Al contrari! (2024), totes tres dirigides per Albert Arribas –a una insubornable postura ètica, relacionada amb els mecanismes de resistència íntima que permeten als personatges continuar mantenint la seva parcel·la de llibertat i fer front als processos de desintegració i corrosió, així com defugir els tòpics i intervencionismes banals.

    Amb la seva tenaç indagació dels marges, la dramaturga aconsegueix captar la foscor íntima del nostre temps –en això rau la seva contemporaneïtat intempestiva, que diria Agamben– i traçar un mapa d’ombres de la contemporaneïtat.

    Publicitat
    Albert Arribas dramatúrgia catalana Lluïsa Cunillé Xavier Albertí
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorDe les companyies al dramaturg individual
    Següent Article ‘El 47’ triomfa als Premis Gaudí en una nit de reconeixements repartits
    Ana Prieto Nadal

    Docent i investigadora. Crítica teatral a 'Núvol', 'El Nacional.cat' i 'Recomana'.

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    A fons 31 d'octubre de 2025

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Dues actrius que van marcar època El 26 de maig passat, el Teatre Romea va acollir l’acte…

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.