Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Immersió, IA, robots… però teatre
    Opinió

    Immersió, IA, robots… però teatre

    Andreu GomilaPer Andreu Gomila22 de desembre de 2023Actualitzat:22 de desembre de 2023No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Txékhov en el futur
    Txékhov en el futur, imatge generada per IA

    Com serà el teatre català de l’any 2058?

    Publicitat

    La pandèmia va ser la prova de foc. Sense la interacció entre uns intèrprets que fan i un públic que mira mentre comparteixen el mateix aire, el mateix espai, no hi ha teatre. Es van fer tota mena de provatures, però tot allò no era teatre, sinó coses que s’hi aproximaven.

    En els últims anys hem vist espectacles escrits amb l’ajuda de la intel·ligència artificial (IA), protagonitzats per robots, amb realitat virtual. Tanmateix, encara es continuen fent espectacles guiats per la mínima expressió: un intèrpret que s’adreça a uns espectadors. Els grans canvis s’han produït en la tècnica. Fa trenta anys era una heretgia que actors i actrius anessin microfonats, i avui dia gairebé no hi ha funció sense amplificació, cosa que ha canviat totalment la manera d’interpretar. Ja no és tan necessari que els que són sobre l’escenari projectin tant la veu i puguin bellugar-se d’una manera, diguem-ne, més natural.

    Ja no són totalment necessàries grans escenografies de cartró pedra, sinó que el mapping i el vídeo han possibilitat la recreació de qualsevol espai, fins i tot amb més efectivitat que la reproducció realista. La imatge ha fet un salt, tant en la qualitat com en el preu. Avui dia, amb pocs recursos, un director d’escena pot aconseguir el que vulgui. Però el magnetisme d’un espai buit, amb una persona o un grup de persones que interpel·len un públic en directe són imbatibles. Un ritual que, amb escasses modificacions, s’acosta molt al que passava a Atenes el 429 aC quan Sòfocles va estrenar-hi Èdip rei.

    El teatre anirà assumint tots els avenços tecnològics, però es continuarà fent com en els últims 2.500 anys

    En el futur canviaran les maneres de fer, els estils, les escriptures, els vestuaris i les escenografies, potser la nostra escena s’assemblarà més a l’europea, sense tant tresillo i més abstracció. Però les històries continuaran manant. Èsquil, Shakespeare i Txékhov seguiran sent-hi, sens dubte. El que és impossible saber és quins seran els nous clàssics. Vint anys enrere, Brecht era imprescindible i avui ningú no se’n recorda. Fa deu, Pinter. En canvi, la curta obra que va produir Sarah Kane se segueix revisant.

    Dels milers d’obres que s’estrenen cada any a tot el món, són poques les que transcendeixen la contemporaneïtat. L’últim gran moviment que ho ha fet són els in-yer-face britànics de la dècada de 1990. I ja ha plogut força. L’IA segur que entrarà en joc i el que posarà en dubte serà el sempre tan qüestionat, quan parlem de teatre, concepte d’autoria. De qui seran els drets? Aquest serà el gran dilema, però mentre el teatre sigui tan poc negoci, potser el més petit de les arts, no cal preocupar-se gaire. El teatre continuarà sent immune als canvis. I aquí rau la seva força.

    Txékhov en el futur
    Txékhov en el futur, imatge generada per IA

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Publicitat
    Bretch Entreacte 35 anys Èsquil Pinter Sarah Kane Shakespeare Sòfocles Txékhov
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorJuan Carlos Martel: “No prorrogo en el Teatre Lliure perquè és impossible consolidar el projecte plantejat”
    Següent Article Un futur sense egos?
    Andreu Gomila
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 23 d'octubre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    La collita d’obres de la setmana ens deixa bons exemples de com il·luminar el present…

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.