Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»On s’ha d’asseure l’avantguarda del teatre català?
    Auca

    On s’ha d’asseure l’avantguarda del teatre català?

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz5 d'octubre de 2023Actualitzat:6 d'octubre de 2023No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Proto (SN1806)', de Janet Novás © Alessia Bombaci / Festival TNT

    De com algunes propostes de la cartellera adreçades al gran públic s’omplen de tics del teatre més experimental Auca#88

    Publicitat

    Dinamita de fogueig

    El destacable i injustament poc comentat llibre La cadira trencada (Arola, 2018), de Núria Perpinyà, fa un tomb per una de les etiquetes més estirades a casa nostra, “teatre d’avantguarda”. L’autora identifica tendències i trets del moviment, no tots necessàriament positius. Casualment o no, al cartell del Festival TNT d’enguany també sortien estranyes cadires, diferents maneres de fer seure les arts escèniques. Un festival sempre és una tria subjecta a l’atzar, a deixar fora de camp una gran part d’artistes (vegeu si no una altra crònica possible de l’Alba Cuenca). Així, la meva selecció d’espectacles de la mostra de noves tendències escèniques de Terrassa va destacar per això que Perpinyà identifica com a teatre “contra el contingut, al qual [els artistes] consideren superficial comparat amb la forma i l’estructura. La clau és la composició i l’abstracció intel·lectual”. Muntatges concebuts i adreçats a minories, metadiscursius, autoreferencials, fins a cert punt innòcus en tant que la concepció d’epater le bourgeois està deixant pas als manuals de la correcció política i moral. A qui tenen por d’ofendre els artistes?

    ‘Ruido’, de Ça Marche © Alessia Bombaci / Festival TNT

    Ils dansent

    Molt s’està comentant el nou espectacle de La Calòrica, almenys ho fan els privilegiats que han aconseguit entrada. La resta es dedica a criticar l’elecció de la seu del Lliure de Gràcia com escenari, i no els falta raó, perquè la companyia està més que preparada per a la gran Fabià Puigserver. Ho demostra el fet d’haver exhaurit totes les localitats abans d’estrenar. Sembla que els calòrics tot ho transformen en or, fins i tot la complicada pirueta de Le congrès ne marche pas. El triple salt mortal és arriscat: fer un espectacle en francès i anglès sobretitulat, sobre un tema històric del segle XIX i, en bona part, narrat en veu en off. A diferència d’obres anteriors, l’humor és més latent que mai, sofisticació última del to de farsa habitual que només molt al final esdevé grotesc per a un clímax de rialles. Fins i tot malgrat l’escena final un punt naïf, estem davant d’un dels espectacles més fascinants de la companyia, una fita en gosadia que toca molts pals. Avantguardista en les formes, que per moments semblava el teatre coreogràfic d’El Conde de Torrefiel, però no per això eteri o abstracte, al contrari, amb una lectura política (de present, passat i futur) ben concreta i afilada. Chapeau!

    La Calòrica, Le congrès
    ‘Le congrès ne marche pas’, de La Calòrica © Sílvia Poch

    Coloms postdramàtics

    Alguns no se n’adonen, però això que s’anomena l’escena postdramàtica (teatre que trenca amb la prevalença del caràcter mimètic de la ficció dramàtica i amb la seva lògica i causalitat) ja no té res de nou, que en venim parlant des dels setanta. Ja no és només un tret dels espectacles alternatius, l’etiqueta “post” pot formar part d’un teatre per a grans audiències. Ho demostra la nova La plaça del Diamant que dirigeix Carlota Subirós a la Sala Gran del TNC. Al contrari del tòpic postdramàtic, el text aquí sí que importa, és el centre neuràlgic d’una lectura coreografiada a 10 veus i música, ritual performatiu fet d’objectes. Cap de les lectures anteriors de l’obra de Rodoreda havia ressonat tan plural i polièdrica, amb unes actrius en estat de gràcia, unides en la diferència de registres que s’alineen en la construcció d’un sol personatge. Un espectacle dens, emotiu i rigorosament innovador en les formes per comparació a altres propostes de la Sala Gran. Qui diu que els “nous llenguatges” no poden arribar a tots els públics?

    La plaça del Diamant, TNC
    ‘La plaça del Diamant’, de Carlota Subirós © David Ruano

    El joc de les butaques

    Tornant a La cadira trencada, Perpinyà descriu cap al final del llibre una metàfora de l’avantguarda del teatre català a partir d’una obra de Joan Brossa, David (1997). Compara el moviment artístic amb una cadira partida en dues meitats, un seient que incomoda una part del públic. Alguns espectadors no saben com ocupar la butaca tallada en dos per l’avantguarda, però n’hi ha d’altres, en canvi, que leviten de goig per sobre de l’objecte de la transgressió de les formes i els rituals. Aquesta és la gràcia, hi ha els puristes de la forma i els entusiastes del contingut, però, per sort, alguns espectacles conjuguen totes dues vessants.

    Joan Brossa. 'David' 1997 Galería Miguel Marcos
    Joan Brossa, ‘David’ (1997) © Galería Miguel Marcos
    Publicitat
    Avantguarda Carlota Subirós Festival TNT La Calòrica TNC
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLa revista ‘Entreacte’ fa 35 anys amb nou disseny de revista i web
    Següent Article Catalunya, terra de rodatges
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 18 de novembre de 2025

    ‘Ànima’ i ‘L’herència’, guanyadores dels Premis Butaca

    La gala de Premià de Mar confirma l’empenta del musical en català i l’aposta pels…

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    ‘Ànima’ i ‘L’herència’, guanyadores dels Premis Butaca

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.