Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»Internacionalització té deu síl·labes
    Perspectives

    Internacionalització té deu síl·labes

    Agnès MateusPer Agnès Mateus15 de juliol de 2024Actualitzat:15 de juliol de 2024No hi ha comentaris6 Minuts de lectura

    Exportar talent explicat en primera persona per una de les companyies més viatjades del nostre teatre.

    Conduir una hora des de Berga fins a l’aero­port, decidir on deixem el cotxe perquè ens costi tan barat com sigui possible els dies que som fora. Actualitzar el grup de Whatsapp per trobar-nos a la terminal que toca. Penjar-se l’ordinador a l’esquena i arrossegar la maleta que hem de facturar perquè encara viatgem amb una part del vestuari i una mica de material tècnic. Als aeroports hem après a parlar amb màquines que decideixen el teu seient, si vols seure al costat de la gent amb la que viatges has de pagar un plus. La humanitat té un preu. Els bitllets d’avió els compra el teatre, seiem separades i llegim. A l’arribada hi ha algú amb un cartell que pot posar Angles Mathens, King Tarrida o Reblota i Esplota, tot bé. El teatre contracta un transfer (taxi) que ens porta, normalment, a l’hotel. Sopar a hores intempestives (falafel: salvavides alimentari a França i Bèlgica) i dormir. Per això serveix l’hotel, per esmorzar i dormir.

    Nosaltres sempre treballem a l’avançada (nosaltres: sector de les arts escèniques)

    L’endemà, arribar al teatre ben aviat. Teatres immensos i nacionals fins i tot a pobles petits. Al racó d’un passadís, l’escenografia: dues flight­cases ens esperen sense dir res (flightcase: caixa amb rodes que viatja on calgui sense fer-se malbé). Elles sempre arriben abans que nosaltres. Pugem a dir hola a les oficines del teatre, ubicades sempre entre passadissos impossibles amb finestres grans que donen a l’exterior i moltes persones assegudes a moltes taules. Posem cara als noms dels “Enviar a:” i totes deixem de ser només un nom, ja era hora. Aprofitem per recollir les dietes de la companyia (dietes: diners que el teatre ens dona per menjar), programes de mà, catàlegs de la temporada, algun cartell i potser una bossa de roba amb el nom del teatre imprès en fluorescent. El contracte ja l’hem discutit i signat fa dies, els pactes ja els hem tancat fa temps, les demandes ja han sigut ateses o rebutjades i els sous arribaran d’aquí a un o dos mesos, amb una mica de sort. Nosaltres sempre treballem a l’avançada (nosaltres: sector de les arts escèniques).

    Som una companyia petita però fem espectacles grans: senzills i grans.

    Saludades totes, ens tanquem al teatre amb l’equip de tècnics (tècnics: les tècniques són una
    excepció), fora de la Península sempre són més de cinc i potser més de set (un regal), passem dues jornades sense veure la llum del dia. Ens aprenem els seus noms i intercanviem mil preguntes per a les quals sempre tenen resposta i gairebé mai és un no (una alegria). Som una compa­nyia petita i totes fem de tot. Som una companyia petita, amb pressupost petit i poca gent que viatja. Som una companyia petita però fem espectacles grans. Senzills i grans.

    “Qui vindrà al teatre, si aquí no ens coneix ningú?” pensem abans de la funció, però el teatre s’omple. I la gent que treballa al teatre ve a veure la funció, i els adolescents que tenen passaports culturals, també, i les classes d’estudiants amb professors motivats, també, i les associacions d’espectadors, també. I la xerrada postfunció que ens fa tanta mandra al principi i tan feliços al final, està plena de gent que pregunta i que vol saber més. I al fons, algú del teatre s’ho mira i sembla que somriu. Després, potser algú ens ha guardat sopar, o potser no.

    Patatas fritas falsas © Quim Tarrida
    Patatas fritas falsas © Quim Tarrida

    Noms que ho fan possible

    La nostra deriva internacional d’aquests anys ha anat acompanyada de persones, més que d’institucions. L’Anne Goalard, la Marta Oliveres i la Semolina Tomic des de sempre; la Camille Bodin i la Vanessa Mestre de Choisy-Le-Roy apostant pel nostre francès als inicis; la Valerie Martino a Brussel·les; la Severine Chavrier, la Nathalie Dumond i l’Emilie Leroy, del CDN, que han fet cas a l’Anne i a la Carme i ens han donat espai i fons per revisitar el Patatas fritas falsas a casa seva; el Jean Michel Hossenlop, que dedica mil hores a explicar-nos l’entramat institucional francès i ens ajuda a entendre contractes impossibles… La Virginie Boccard a Le Mans, la Claire Dupont a París, l’Ella Jheng a Taiwan… i tants i tants noms més. Persones, sempre persones. Totes elles ens fan creure que fer-se un camí (camí: a l’estranger o on sigui), té a veure amb el que decideix cada una de les persones amb les quals et creues.

    I pel que fa a les institucions… som una companyia que, fins al moment, no ha demanat cap subvenció. Els teatres i festivals que ens han convidat han assumit sempre les despeses que suposava acollir-nos, moltes vegades amb ajuts de LA institució. Perquè, almenys a Catalunya, hem de parlar de LA institució, és a dir, de l’Institut Ramon Llull. Ells (ells: …potser hem de dir elles?) han entrat a jugar quan els teatres els han demanat ajuda, segur que moltes més vegades de les que en som conscients.

    No ens sentim gaire còmodes dins les burocràcies que suposen els ajuts i derivats.

    Sabem que tothom ho fa, però nosaltres no ens sentim gaire còmodes dins les burocràcies que suposen els ajuts i derivats. Intuïm que en algun moment o altre ho haurem de fer i iniciar el màster que suposa endinsar-se en els entramats que et permeten sobreviure quan no tens l’agenda plena de bolos. Però ens hi resistim, una barreja d’opció política, al·lèrgia burocràtica i urticària institucional, segurament.

    Quim Tarrida i Agnés Mateus © Quim Tarrida
    Quim Tarrida i Agnés Mateus © Quim Tarrida

    Des de l’any passat som artistes associats al Théâtre de La Bastille, a París, fins a finals de l’any 2026, i a ells els costa entendre que no tinguem un coixí econòmic institucional que ens acompanyi. A molts dels nostres amics, també. ”Les subvencions estan per fer-les servir”, ens diuen.
    I segurament tenen raó.

    Tornem amb més diners gastats que guanyats, ara mateix. Conduïm una hora fins a arribar a casa, que ja no és Barcelona. La nostra ciutat de sempre ens ha escopit. Ara vivim a un Konvent amb una família gran amb la qual compartim infinit amor, treball i implicació. Fora del món. Una casa on hem construït un espai ampli per treballar, entre arbres, muntanyes, rius i teranyines comunitàries. És la millor i l’única manera, ara mateix, de viure.

    Internacionalització té deu síl·labes. No hauria de ser una paraula tan llarga.

    Agnès Mateus Dossier Internacionalització Internacional Quim Tarrida
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorPol Sanuy, ben afinat
    Següent Article Tot un any de cinema per només per 89 euros amb els abonaments dels Cinemes Girona
    Agnès Mateus

    Performer i artista multidisciplinària. Al costat de Quim Tarrida ha creat espectacles com 'Hostiando a M', 'Rebota, rebota i en tu cara explota' i 'Patatas fritas falsas'

    Articles Relacionats

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    16 de maig de 2025

    Cinema valencià: estat de la qüestió

    9 de maig de 2025

    Dramatúrgia catalana: la veu de l’autoria

    5 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.