Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»El futur de la crítica teatral
    Opinió

    El futur de la crítica teatral

    Núria RamisPer Núria Ramis26 de gener de 2024Actualitzat:26 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura
    Part dels jurats dels Premis de la Crítica 2023 © Martí E. Berenguer
    Part dels jurats dels Premis de la Crítica 2023 © Martí E. Berenguer

    Per què se’ns acut parlar de la #criticateatral i el seu futur a casa nostra amb tuits? Obro fil:

    Potser perquè entenem que l’era Gutenberg, de textos editats i distribuïts unidireccionalment, quedarà eclipsada per les xarxes i la seva (pretesa) interacció o format “oral”.

    Potser perquè tenim la sensació de perdre el fil de què és la crítica avui i de què podria ser demà i se’ns acut buscar-la abans a Google, a Instagram o a Twitter (on ens hem acostumat a buscar-ho tot), que no pas als diaris i revistes.

    El que és clar és que se’ns acut buscar un format d’espai reduït perquè la crítica ha perdut centenars de caràcters als diaris i revistes des de principis de segle XXI.

    Aquesta pèrdua de caràcters (o directament extinció) de la crítica als mitjans generalistes ens porta a pensar que els usuaris d’internet prendran el relleu als crítics dels diaris en articles desinteressats a plataformes com #Recomana.cat, #NovaVeu, #Núvol, etc., en blogs o, potser sí, en tuits

    És en aquest terreny on es podria donar un canvi de paradigma de la crítica: els blogs i les xarxes socials apropen l’esfera pública i la privada, poden ser espais on allunyar-se de l’estil literari de la crítica teatral de diari. En aquest sentit, fa un parell d’anys vam viure el naixement d’un compte de Twitter anònim (@espectadortus) que emetia crítiques agudes i personals estructurades en fils sense signar. La provatura d’un nou format que no ha seguit.

    Potser ens equivoquem pensant que les xarxes (amb les seves dinàmiques internes que premien només els titulars i les imatges) poden ser un espai per a la crítica i la reflexió. Ara bé, abans de saber qui fa la crítica i en quin format, cal trobar l’esperit crític.

    Hem de creure en la crítica com a necessària en el paisatge teatral, com a element indispensable per avançar cap a un teatre utòpic. Sigui en format curt o llarg, sigui remunerada o desinteressada, sigui signada o anònima, ens cal la crítica que no vol quedar bé, que vol construir i que creu en l’art.

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Publicitat
    Publicitat
    Crítica Entreacte 35 anys
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorConjurs, pocions i creus de l’escena local
    Següent Article Quin és el futur del teatre públic?
    Núria Ramis

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.