Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Història»Les companyies, emblema del teatre català contemporani
    Història

    Les companyies, emblema del teatre català contemporani

    Mercè SaumellPer Mercè Saumell20 de febrer de 2024Actualitzat:21 de febrer de 2024No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Kingdom d'Agrupación Señor Serrano
    'Kingdom', d'Agrupación Señor Serrano

    Una reflexió de futur a partir de l’emblema dels grups referents de l’escena contemporània

    Publicitat

    Des de la dècada dels anys seixanta del segle passat, les companyies teatrals han estat una font d’experimentació, identificació amb el públic local i, alhora, una de les vies més importants d’internacionalització de les nostres arts escèniques.

    Per exemple, algunes de les seves eines creatives eren la improvisació, la preeminència del cos com a mitjà expressiu per sobre o al nivell de la paraula i, molt sovint, l’ús de la metàfora escènica en contraposició a una proposta realista.

    Què en queda avui? Ens trobem que molts d’aquells grups van desaparèixer i d’altres van fer el salt de l’anomenat teatre independent cap a unes estructures empresarials que els han permès perdurar i renovar-se durant dècades. D’altres, per motius generacionals, s’estan acomiadant dels escenaris en aquests darrers temps, com El Tricicle o Dagoll-Dagom. Són grups que formen part de la nostra memòria col·lectiva i que, sens dubte, han influenciat els nous creadors.

    ‘Flor de nit’ © Dagoll Dagom

    Anem pas a pas. Quan parlem de companyies també parlem de societat civil, un tret molt català, ja que cap d’elles va sorgir a partir d’institucions. Un altre element que cal destacar és la descentralització respecte a Barcelona. A més, destaquem l’eclosió del teatre de carrer a finals dels setanta. Tàrrega ha estat un autèntic viver per a la supervivència i el creixement del teatre català de carrer. També als anys noranta destaquen la creació de dues companyies eminentment femenines: T de Teatre (encara en actiu) i Les Metadones.

    Amb la democràcia arriba la institucionalització, però les companyies citades, que sí que accedeixen a ajuts i subvencions, queden sovint al marge del teatre oficial

    Amb la democràcia arriba la institucionalització, però les companyies citades, que sí que accedeixen a ajuts i subvencions, queden sovint al marge del teatre oficial, lligat al text dramàtic i a l’impuls d’una nova generació de dramaturgs en català. Si tornem al sentir majoritari, és interessant ressaltar que només la companyia del Teatre Lliure, que va renovar la posada en escena dels textos dramàtics més emblemàtics del repertori internacional, compta amb seus permanents a Barcelona, gestionades mitjançant una fundació vinculada a diverses institucions públiques.

    Hermann Bonnín, primer director del Centre Dramàtic de la Generalitat, va facilitar propostes com Accions (1983), de La Fura dels Baus, i també va impulsar Teatre Obert (1989-1991), una iniciativa dirigida per Toni Cots que va acollir propostes arriscades com les de la companyia Kònic Teatre. En general, però, podríem parlar d’una certa hostilitat institucional cap al teatre que no tenia la paraula com a eix vertebrador i que tenia un caràcter festiu i popular.

    ‘Dreams – Xarxa Humana’, de la Fura dels Baus

    El 1996 es crea CIATRE (Agrupació de Companyies Professionals de Catalunya), que també aplega grups de teatre i dansa, teatre de titelles i objectes i teatre familiar. L’agenda nacional i internacional en aquells anys és fluida, i l’experimentació inicial deixa pas a la consolidació de fórmules i estils competitius en el mercat.

    També el 1996, en terres gironines, neix un col·lectiu que deixarà empremta: La General Elèctrica, amb propostes híbrides, d’investigació sobre allò real; abunda el tema de l’autoficció, del documental, i la cerca de noves relacions amb el públic.

    Algunes són produccions privades, portades a terme per Marta Oliveres (MOM El Vivero) però les institucions públiques també s’hi interessen, especialment Radicals Lliures (Teatre Lliure) o el Festival Noves Escenes Obertes NEO.

    Finalment, destaquen Agrupación Señor Serrano, Playground i Titzina Teatre, que indaguen sobre la imatge i la composició en escena i que treballen més a l’estranger que a casa.

    ‘Prometheus’, d’Agrupación Señor Serrano © Leafhopper

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Publicitat
    Agrupación Señor Serrano CIATRE Companyies Dagoll Dagom Entreacte 35 anys futur Hermann Bonnín Kònic Teatre La Fura dels Baus La General Elèctrica Marta Oliveres Metadones Playground T de Teatre Titzina Teatro Tricicle
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLa Sala Beckett acusa l’RCD Espanyol de “fomentar el fanatisme”
    Següent Article Teatre i llengua
    Mercè Saumell

    Professora de l'Institut del Teatre

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 25 d'octubre de 2025

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Cau, de gira per Catalunya. Amb la companyia Parking Shakespeare, el José Pedro ha dirigit…

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.