Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»400 aniversari Cervantes & Shakespeare
    Opinió

    400 aniversari Cervantes & Shakespeare

    Esther MonteroPer Esther Montero1 de desembre de 2016Actualitzat:12 de gener de 2024No hi ha comentaris3 Minuts de lectura

    Tinc la sensació que a Espanya les celebracions pel quart centenari de la mort de Cervantes van per una banda, més obligades que sentides, i la gent anem per un altra. Que hi ha una desafecció ostentosa. “No es tracta de programar activitats esparses al voltant de la figura de Cervantes sinó que hi hagi un moviment del conjunt de la societat i les institucions per complaure’ns en la glòria cervantina”, ha assenyalat Darío Villanueva, director de la Reial Acadèmia Espanyola i un dels primers que va protestar per la naturalesa modesta de les celebracions. Potser aquest moviment del conjunt de la societat a què aspira Villanueva és demanar massa a una ciutadania a la qual van llançar sense gaire cura els dos volums del Quixot a l’institut.

    Al Regne Unit fa anys que preparen el 400è aniversari de la mort de Shakespeare, i si es llegeix la premsa britànica o es passeja per alguna de les webs que recullen la celebració es percep alegria, festa, diversió, entreteniment, joia. Es pot apreciar que Shakespeare està lligat a la vida, que l’engrandeix, que els britànics ho senten així, sense impostura. El 2012 en la inauguració dels Jocs Olímpics a Londres, Kenneth Branagh va declamar versos de La tempesta… No m’imagino una cosa així a Espanya amb un passatge de Cervantes.

    Aquests dies he pogut parlar-ne amb Helena Pimenta, directora de la Companyia Nacional de Teatre Clàssic (CNTC), i amb Natalia Menéndez, directora del Festival de Teatre Clàssic d’Almagro. Pimenta va comentar que en aquests darrers mesos la Companyia ha fet moltes incursions en diferents llocs d’Europa “amb textos de Lope o Calderón i hem vist que tenim professionals molt potents i que els nostres textos arriben molt bé; tenen una força teatral extraordinària i sabem explicar-los d’una manera que sorprèn, segons ens diuen. El Regne Unit ens avantatja en molts anys però crec que en els trenta que té la CNTC hem fet un gran recorregut”.

    Natalia Menéndez va pintar una realitat més fosca: “Per què no es llegeix Cervantes? Perquè no sabem com acostar-nos-hi, no en tenim referències, no l’entenem. ¿I és que Shakespeare és fàcil? Nooo, és molt complicat, però al Regne Unit ja s’hi acosten des de l’escola. Aquí el màxim que s’ha fet són els dibuixos animats del Quixot. Això és el màxim que hem fet per un home tan interessant com Cervantes, el més divertit de la literatura espanyola. Encara cal crear la base d’un teixit cultural”.

    Comparteixo l’opinió de Menéndez: tot està per fer. Gran Bretanya és un bon model en el qual fixar-se. (Un apunt. A Londres, l’actor Jorge de Juan continua, malgrat el Brexit, intentant aconseguir fons per posar en marxa el Teatre Cervantes).

    Publicitat
    Advertisement
    altres escenes opinió
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorFrancesc Casadesús, nou director del Grec
    Següent Article Edició paper
    Esther Montero

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 11 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Impulsor de formats com Operación Triunfo i Crónicas Marcianas, va deixar empremta en la televisió…

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    David Pintó, celebrar l’escena

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.